Antikvariatsfynd

Bokköp Antikvariatsfynd 20100909

Antikvariatsfynd

Jag hade några minuter över före ett möte och klev in på ett av Uppsalas mysiga, belamrade antikvariat, Antikvariat Thomas Andersson på Övre Slottsgatan.  Där hittade jag en skattkammare av flera hyllor science fiction. Det fanns inte tid att hitta och välja allt jag ville ha, men jag gick i alla fall därifrån med ett par pocketar av William Gibson, som jag tidigare saknat: Count Zero och Virtual light.

Men liggande ovanpå några helt orelaterade böcker gjorde jag även ett fantastiskt fynd. Jag hittade Den amerikanska natten av Jim Morrison, med både originalengelska och svensk översättning. Jag har sedan tidigare en av hans andra diktsamlingar, Wilderness och efter att ha läst om Samuel R Delanys poet, så känns det helt rätt med lite poesi. Vänta er smakprov framöver.

Total kostnad 200 kr, så några fantastiska ekonomiska fynd var det inte. Men alla var väldigt välbehållna och poesiboken såg helt orörd ut.

4 responses to “Antikvariatsfynd

  • Creutz

    Jag må vara bibliofil i överkant, men antikvariatsrundor är tamigfan bland det roligaste man kan ägna sig åt! Grattis till fynden!

  • Feuerzeug

    Creutz, verkligen. Ibland hittar man helt sanslösa fynd. Dessutom är det så mysigt att även om man inte hittar något, så har man haft en bra stund.

  • Creutz

    Exakt! Problemet är bara, att när jag gått omkring därinne i femton minuter, tjugo minuter, och känner att det är dags att dra vidare – så får jag dåligt samvete om jag inte köper något, av någon outgrundlig anledning. Så då letar jag upp nåt dikthäfte för en tia eller en tjuga och går nöjdare därifrån…

  • Feuerzeug

    Creutz, Hahah.. ja, det stämmer nog. Att jag iaf känner driften att behöva köpa något. Men det har också att göra med att jag varje gång jag går in på ett antikvariat förväntar mig att hitta något. Åtminstone en bok borde jag helt enkelt få med mig därifrån. =)

    Jag går alldeles för sällan på antikvariat, inser jag. Men nu blir det väl oftare när det ligger ett bra precis så nära mina möten. Ödet!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

