En ny fin bokhandel i Uppsala

Jag gick genom Uppsala och fick syn på en bokhandel som såg konstigt naken ut, utan skylt. Tidigare låg en filial till en bokhandelskedja där, men nu hade de blivit egna. En fristående, riktig bokhandel. Med café! Det gillar vi! (Även om de nog behöver en espressomaskin.)

De heter Drottninggatans bokhandel, och hittas på Drott­ning­ga­tan 7 i Upp­sala.

018 — 14 17 17
info@drottninggatans.se

Öppettider:
Må-Fre: 10–18
Lö: 10–16
Sö: Stängt

Drottninggatans Bokhandel i Uppsala

Drottninggatans Bokhandel i Uppsala

Jag tittade länge bland hyllorna. Där fanns redan allt möjligt, fast några hyllplan stod tomma och kommer även att finnas både skönlitteratur och humaniora.

Jag gick därifrån med Hatets anatomi av Jens-Martin Eriksen, om de bakomliggande orsakerna till krigen i forna Jugoslavien utifrån intervjuer, reseskildringar, betraktelser och analyser med de som var med om folkmorden på ett väldigt direkt sätt. Fick även en liten recension av en av ägarna som gillat boken. Båda ägarna fanns på plats och var fantastiskt trevliga. Att få tips och råd är ju bland det absolut viktigaste i en bokhandel, tycker jag. Därför har Pocketshop länge varit en favorit, trots att de får titlarna sent och inte har så stort utbud.

Jag ser fram emot att komma tillbaka till Drottninggatans. Jag tror det kan bli riktigt fint med en enskild butik där de kan ta in roliga titlar och kanske lite annorlunda saker än man ser överallt annars. Just nu har de dessutom 25% rabatt (något de inte riktigt nämnde när jag köpte en bok dagen innan rean började ;) Faktum är att de sade att de bara skulle ha lite rea.). De har även en pocketbokcirkel i butiken och en blogg på hemsidan.

Är ni i Uppsala, gå in och känn på stämningen, den är suverän.


2 responses to “En ny fin bokhandel i Uppsala

  • Zachan

    Låter spännande :) Det är alltid roligt att knalla i boklådor och det var länge sedan det blev något annat än Bokia och Akademibokhandeln.

  • drottninggatans

    Oj, tack för omnämnandet! Jag hoppas vi kan leva upp till förväntningarna.

Lämna en kommentar