Jag tänkte ge mig på lite boktips

”Många böcker kräver inga tankar av dem som läser dem, av det enkla skälet att de inte ställde detta krav på den som skrev dem.”
– C. C. Colton

Boktips och -recensioner är ju livsfarliga. Ibland undviker jag dem med flit eftersom jag redan vet vad jag vill tycka om en bok och allt jag får veta bara kommer att förstöra det. Men ibland är tipsen bra. Ibland ser jag en recension som får mig intresserad.

Poängen brukar vara att handlingen bara beskrivs i stora drag. Kanske hänvisar den till det typiska i boken, som att den utspelar sig på en strand, på en väg eller i en stad. Eller som att huvudpersonen är en sådan där Pippi-tjej som kan det mesta och ändå inte får ordning på allt (chicklit?). Sedan går recensionen med fördel snabbt över till att kommentera språket. Är det kortfattat, blommigt, suggestivt, rakt på sak? Är det poesi eller en instruktionsmanual? Viktiga saker det där.

Ännu viktigare är om språket är bra. Men vem bestämmer det då? Jag så klart. Och du, om jag litar på dig. Duktiga läsare har oftast bra åsikter. Man förlåter mycket, men aldrig vad som helst. Till exempel har jag sällan stört mig så mycket som när jag läste Gömda av Liza Marklund (omg, vilken högoddsare). Blev tvungen att slänga bort den (=ge till Myrornas) eftersom den stirrade på mig, gav mig rysningar och viskade ”tööööseeeen” med clownröst.

Här ska i alla fall recenseras böcker: höjas till skyarna, kapas vid fotknölarna och fnulas över poängen med Allt.

Förhoppningsvis behöver jag inte äta upp det där.


Kommentera

