Veckans läsning

Det är visserligen bara tisdag, men jag måste ju börja någonstans. Eftersom det är första veckans läsning kanske en liten introduktion vore på sin plats.

Sony Reader Touch

Sony Reader Touch

Jag pendlar med tåg 40 min om dagen. Det är oftast där jag läser. Det blir bara 1.5h om jag är effektiv och läser hela vägen. Tyvärr är det nästan allt jag får om jag inte är en duktig flicka och lägger mig i tid och hinner läsa i sängen innan lampan släcks.

Just eftersom jag pendlar så har jag införskaffat en Sony Reader Touch, som är tänkt att fungera som bokhylla på tåget och mildra min abibliofobi. Den har inte hunnit utprovas särskilt noga ännu eftersom den är ett semesterköp, men hittills är det tummen upp och värt varje dollar (lite dyrare i Sverige).

I början av veckan läste jag ut 61 hours av Lee Child. Det är den senaste i den långa raden Jack Reacher-böcker. Jack Reacher är en gammal militärpolis som numera kuskar runt i USA och löser problem. Problemen ramlar över honom vart han än tar vägen. Eftersom han har en mycket stark pliktkänsla, obändiga principer och en helt fantastisk slutledningsförmåga, så finns det sällan något annat alternativ än att han ställer upp för de människor han möter. Jag har fortfarande inte riktigt förstått vilka som är målgruppen för Jack Reacher-böckerna. Reacher är ju en riktig hunk så klart, men å andra sidan handlar böckerna mest om vapen, våld och klur. Min man (ingen idog läsare) hävdar att det är böcker för kvinnor som vill dregla över heta, maffiga hunkar. Kanske är det sant, men jag tvekar.

Lee Child

Lee Child

61 hours var i alla fall en bra bok, även med de förväntningar jag ställt upp på Lee Child. Den är kanske inte den bästa i serien, men en värdig medlem. Särskilt kul var det att handlingen utspelade sig på vintern och dessutom i samma landskap som jag nyligen besökte, på den amerikanska prärien. Det är något med Lee Child och hur han skriver som gör böckerna väldigt lätta att rinna igenom. Jag tror det är att han skriver utan för mycket krusiduller. Det som händer beskrivs och Reachers tankegångar beskrivs, men ganska mycket får man ändå lägga ihop själv.

Igår provläste jag äntligen i Sony Readern och testade en halvt slumpmässigt nedladdad biblioteksbok, Samael av Jorun Modén. Den visade sig vara 1. barnbok 2. långsam 3. konstlad 4. full av skrivfel. Det gick bara inte. För många ord som inte passade in i huvuet, för  mycket förklaringar runt omkring. Kanske hade jag älskat den som barn.  Kanske i alla fall när jag var 11 och läste som mest (en bibliotekskasse  i veckan).

Så Samael var en, kanske orättvis, besvikelse. Därför tog jag upp (klickade fram) nästa biblioteksbok, Womens world war av Niklas Gerholm. Det här var i alla fall en vuxenbok, för redan bland  de första sidorna fanns en beskrivning av huvudpersonens stånd. Hans  kön alltså, ingen kiosk. Tyvärr var det nog det enda positiva. Jag  slutade läsa efter några sidor av överdrivet frossande i att det här var  minsann en värld där kvinnor bestämde, där män var diskriminerade och  allting upp och ner, så tokigt. Det blev helt enkelt parodi redan i  första kapitlet. Jag vet inte vart boken skulle ha tagit mig senare, men  det var helt enkelt inte värt det. Ett tips till den som vill läsa en bra bok om omvända världen där kvinnor har makten och män är underordnade  kan istället välja Egalias döttrar av Gerd Brantenberg. Med den i  bokhyllan finns det ingen mening att ens snegla åt Womens world war.

Janet Evanovich

Janet Evanovich

Vad ska jag läsa nu då? Finger lickin’ fifteen av Janet Evanovich ligger i väskan och väntar. Det är spänningschicklit på sitt bästa  humör, det. Jag har redan Sizzling Sixteen hemma på lut. Men av någon anledning drar jag mig lite. Kanske är det  inte chicklitdags. Eller så är jag bara deprimerad efter de tafatta  försöken med biblioteksböckerna.

Igår klickade jag iväg en beställning på några böcker till Adlibris. Det blev Tana French (Likeness och Faithful place) och Mons Kallentoft (Vårlik). Vårlik har jag sett fram emot sedan jag läste Midvinterblod. De är alla väldigt bra. Jag stör mig så klart på den enfaldiga kvinnliga huvudrollen som dricker för att glömma vid minsta motgång, men någonstans väger ändå resten upp. Tana French skrev In the woods, som på svenska kom ut som Till skogs. Jag köpte den på impuls när jag köpte grillmat på Coop. Den var helt fantastisk. Det blir en utförligare kommentar till dem när jag tagit upp Vårlik/Likeness (iver-iver)

Förutom de här nyinköpen ligger det en hel hög med böcker inklämda i bokhyllan och väntar på att läsas. Abibliofoben har gjort sitt jobb.

1

0340924799

LIKENESS

Häftad

69 kr

1

0340977612

FRENCH, TANA:FAITHFUL PLACE

Häftad

141 kr

1

0755357795

JANET EVANOVICH:FINGER LICK

Häftad

72 kr

1

9127119025

KALLENTOFT, MONS:VÅRLIK

Inbunden

179 kr


3 responses to “Veckans läsning

  • Per Nordqvist

    Du verkar vara nöjd med 61hours.
    Jag är väldigt sugen på den men väntan är lång innan den kommer på svenska. Är det svårt att hänga med i engelskan?

  • Feuerzeug

    Grattis Per, din blev min första kommentar på bloggen! *konfettiregn*

    Ja, jag är väldigt nöjd med 61 hours, liksom med alla Lee Childs böcker. Jag har läst de flesta på engelska och har inga problem att hänga med, men det är så klart individuellt hur bra sånt flyter på.

    Det var länge sedan jag ledsnade på att vänta på svensk översättning och började köpa favoritböckerna direkt på engelska.

  • Per Nordqvist

    Jag bockar och bugar. Tror att det är dags att pröva Reacher på hans egna modersmål. Ähh förlåt fadersmål ;-)

Kommentera

