Bokhoras sommarenkät

Jag må vara ny i bokbloggsbranschen, men jag har märkt att det är dags att svara på Bokhoras sommarenkät.

För mig har sommaren varit både extremt jobbig och underbar. Det som skiljer den från andra somrar är att jag rest väldigt mycket, faktiskt både jorden runt och tvärs över halva USA. Det är olikt mig, för jag tycker normalt sett om att vara hemma och mysa. Samtidigt var det förstås inte annat än fantastiskt att få se nya platser och kulturer.

1. Bäst i sommar?
Chelsea Cain. Läste alla de tre utkomna böckerna om ”the Beauty Killer”: Heartsick, Sweetheart och Evil at heart. Det är definitivt sommarens upptäckt.

2. Sämst i sommar?
Sämst var Samael av Jorun Modén och Womens world war av Niklas Gerholm, av den enkla anledningen att jag inte ens läste ut dem. Det var så sent som den här veckan jag gjorde det försöket, men resten av sommaren har jag träffat rätt med alla böcker.

3. Vad har du helst läst på stranden?
Jag har faktiskt inte varit på någon strand i sommar. Däremot har jag flugit flygplan, åkt tåg och suttit i parker. Där har jag läst blodiga deckare (se ovan) och olika psykologiböcker.

4. Var har du läst mest?
På flyget, 32 timmar. Man får bra läsro när alla sover. Fast jag har också läst i soffan och på sängen och på tåg.

5. Har du haft något läsprojekt under sommaren som du lyckats eller misslyckats med?
Jag vet inte om psykologiböckerna kan gillas som projekt, men det gick ju bra. Det gick även bra att ta sig igenom Chelsea Cain.

6. Nämn en ny bok som du har köpt i sommar!
Jag har köpt en hel hög, men just nu känns det viktigast att nämna the Strain av Guillermo Del Toro och Chuck Hogan, som jag just börjat läsa och som grep tag i mig direkt. Mer om den senare.

7. Vad ser du fram emot att läsa i höst?
Jag ser fram emot att läsa Dhalgren av Samuel R Delany, de senaste två böckerna av Janet Evanovich, de senaste två av Tana French, Vårlik av Mons Kallentoft och den nya Gibsonboken jag hörde talas om. Säkerligen blir det fler på den listan snart nog, men jag brukar sällan planera mitt läsande särskilt långt i förväg. Det bästa är att impulsköpa böcker på stan eller på Adlibris.com och sedan välja den som känns rätt från högen i bokhyllan.

Vad ska jag läsa nu då? Finger lickin’ fifteen av Janet Evanovich ligger i väskan och väntar. Det är spänningschicklit på sitt bästa  humör, det. Jag har redan Sizzling Sixteen hemma på lut. Men av någon anledning drar jag mig lite. Kanske är det  inte chicklitdags. Eller så är jag bara deprimerad efter de tafatta  försöken med biblioteksböckerna.

Igår klickade jag iväg en beställning på några böcker till Adlibris. Det blev Tana French (Likeness och Faithful place) och Mons Kallentoft (Vårlik). Vårlik har jag


Kommentera

