Hogg av Samuel R Delany, om du vågar

Jag fick först upp ögonen för Samuel R Delany genom en artikel i Svenska Dagbladet (läs den gärna om ni inte redan gjort det). Fylld av fascination och skräckblandad förtjusning beställde jag den genast från Adlibris. SvD beskrev Hogg så här:

”I romanen ”Hogg” ger den nyskapande sf-författaren Samuel R Delany fritt spelrum åt de mest äcklande brutaliteter och perversioner. En gestaltning av det frånstötande som lyckas förbli just frånstötande.”

Boken handlar om en mycket ung pojke, som efter en underlig introduktion i sexualitet och prostitution hamnar hos den obeskrivligt vidrige lastbilschauffören Hogg. Pojken benämns som ”Kuksugaren” och Hogg tar honom dels under sina vingar och dels in i sin perverterade värld. De reser runt och våldtar och misshandlar och njuter hela vägen. Den kräsmagade kommer att kräkas. Den hårdhudade kommer att kräkas. Den mest stålsatte och härdade kommer att kunna ta sig igenom boken med snurrande mage, knutna tarmar och kisande blick. Den är fasansfull. Men så kunde den heller inte ges ut på 30 år. Trots att Delany redan var en erkänd författare och hade nått framgångar med boken Dhalgren (som strax ska läsas).

Samuel R Delany

Samuel R Delany

I artikeln i SvD beskrivs Samuel R Delany så här:

”Samuel R Delany föddes 1942 och växte upp i ett välbärgat hem i Harlem, New York. En gravt dyslektisk medelklassig svart bög som redan i 20-årsåldern gjorde sig ett namn inom science fiction-genren.”

Delany hade förmodligen själv en mycket speciell uppväxt och en ganska unik bakgrund, men man lockas ändå att undra vilket slags sinne som konstruerat en bok som Hogg. En del säger att det är ett episkt verk som beskriver människans fulhet, som chockar oss med vår egen relation till porr, smuts och förödmjukelse. Jag tycker SvD:s Lars Jacobson kommer närmast när han menar att språket flyter perfekt, att man ändå hänger med i handlingen genom äckel och vissa lustiga passager, men att man varken vill eller borde följa med författaren hela vägen. Jag vill inte förstora Meningen Med Romanen till något mer än en läsupplevelse som sträcker sig ofattbart djupt, som kommer otroligt nära, som nästlar sig in i ens innersta vrå och fyller rummet med äckel. Det är helt enkelt en oerhört effektiv bok. Om man orkar läsa den (jag orkade läsa några sidor i taget innan jag kände ett behov av att duscha av mig smutsen), så blir man belönad. Om det är värt det är en fråga för individen.

Språket är egentligen den största gåvan i Hogg. Jag är mäkta förtjust i Delanys sätt att skriva. Det är rakt och precist och viker inte undan för något. Allt som hör till är med, ingenting målas ut i onödan. Jag läste Hogg på svenska och översättaren Caroline Åberg ska inte bara ha medalj för att hon fördjupade sig i äcklet och översatte det utan även för hur bra hon gjorde det.

I slutändan är jag osäker på om jag borde rekommendera en sådan här bok till någon. Vill jag verkligen önska den sortens äckel till någon annan människa? Men ja, jag måste nog det. Om du tror att du har det som krävs, styrkan och läsivern att ta dig igenom, så kommer du förmodligen att älska det här monstret till bok. Och du kommer definitivt aldrig att glömma den.

2 responses to “Hogg av Samuel R Delany, om du vågar

  • Creutz

    Jo, jag har försökt mig på Hogg två gånger, men inte kommit igenom den… Jag får väl fösöka igen.

  • Feuerzeug

    Creutz, det tycker jag nog. Den är värd att komma igenom om man ändå börjat. Mot slutet planar den ut lite, så det eskalerar inte längre i vidrigheter.

Kommentera

