Bokpaket från Adlibris

Klockan 8:51 får jag mail från Adlibris:

”Vi har idag skickat följande bok i din order… På vårt initiativ gjordes en delleverans av din beställning. Naturligtvis står vi för den extra fraktkostnaden.”

Och så har de skickat den senaste boken i mitt ihopklistrade, sammanfogade bokpaket om fem böcker totalt. Jag hinner just börja undra hur tusan de jobbar i och med att de skickar den sista boken först.

Klockan 8:55 kommer nästa mail från Adlibris:

Vi har idag skickat följande böcker i din order:
Antal ISBN Titel
1 0340924799 LIKENESS
1 0340977612 FRENCH, TANA:FAITHFUL PLACE
1 1409113477 LINDSAY, JEFF:DEXTER IS DELICIOUS
1 9127119025 KALLENTOFT, MONS:VÅRLIK
Vi har tidigare levererat följande bok från den här ordern:
Antal ISBN Titel Skickat den Fraktsätt Kollinr
1 1439176736 RECHT, Z. A.:PLAGUE OF THE DEAD 2010-08-18 A-brev

Så alla böcker är alltså på väg! Tjohej, det blir en välkommen present till nästa vecka.

Känslan av ett bokpaket på väg är söt som socker. Sedan är det stress och panik när SMS-avin väl kommer och så socker igen när man får packa upp böckerna hemma vid köksbordet. Jag klipper av plastremsorna, river i kartongen och ut faller dyrgriparna. Sedan är det första jag gör den rituella Bokbrytningen. Jag lägger boken med ryggen mot knät och viker upp den framifrån och bakifrån med jämnt avstånd tills jag kommer till mitten. Sedan, om jag redan vet att jag älskar boken, skriver jag mitt namn på första sidan innanför pärmen. Det är nog en styggelse för många, men så ska det vara. Om jag är osäker på en bok så får den inget namn förrän den bevisat sin duglighet. Skräp får helst aldrig namn och kan därför med lätthet skickas vidare till nästa läsare.

Men, men… Det blir på måndag. Nu är det fortfarande the Strain och Dhalgren som gäller.

4 responses to “Bokpaket från Adlibris

  • Creutz

    Ah, man ska skriva i sina böcker, nyttja dem, stryka under, kommentera!

  • Feuerzeug

    Creutz, jag har just börjat lära mig det! Jag viker till och med hundöron för att hitta viktiga avsnitt.

    Det är egentligen det bästa med min läsplatta – man kan skriva och kommentera och stryka under och sedan ta bort om man ångrar sig. Lite som en inkörsport till tyngre grejer, som att stryka under i inbunden skönlitteratur.

  • Creutz

    Hehehe… Ja, efter ditt inlägg häromsistens om läsplattor blir jag nästan sugen på att se mig om efter en sån där platta… I synnerhet som jag nu vet att det är möjligt att stryka under och kommentera.

  • Boktoka

    Yes! Tana French. :)

Kommentera

