The Strain – Vampyrsmittan sprids

Redan i bokens första skälvande kapitel får man veta att till och med någon som överlevt Andra Världskriget har fruktat utbrottet av vampyrsmittan. The Strain av Guillermo Del Toro och Chuck Hogan sammanfattas så här på baksidan:

”At New York’s JFK Airport an arriving Boeing 777 taxiing along a runway suddenly stops dead. All the shades have been drawn, all communication channels have mysteriously gone quiet. Dr Eph Goodweather, head of a CDC rapid-response team investigating biological threats, boards the darkened plane… and what he finds makes his blood run cold.

A terrible contagion has come to the unsuspecting city, an unstoppable plague that will spread like an all-consuming wildfire – lethal, merciless, hungry… vampiric.

And in a pawnshop in Spanish Harlem and aged Holocaust survivor knows that the war he has been dreading his entire life is finally here…”

Del Toro och Hogan

Del Toro och Hogan

Jag sade tidigare att the Strain löper på  riktigt bra. Jag sade även att det finns en ton av  Stephen King i den: ”Ni vet, den där lite  småblöta klafsigheten hos  överdrivet spännande läskiga böcker, som  egentligen kanske bara är  avsaknaden av bakgrunder. Allting handlar om  nu, nu, nu.” Det intrycket har hållit i sig. Handlingen rusade fram och jag var underhållen, men… En del karaktärer glöms bort. Många småhistorier vävs in i den primära och tidigt känns det självklart att det behövs en uppföljare för att avsluta den här historien (vilken ju kommer snart). Det gör mig lite arg. Jag vill inte läsa en bok som är en introduktion till en annan bok. Jag vill att boken ska hålla ensam, stå på egna ben. Den påminner på det sättet om Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. Den kändes som en upptakt inför de följande två böckerna, som var mycket bättre sammanhållna, mer koncentrerade och spännande.

Det jag tycker om med the Strain är att den ofta avser att bygga på ”vetenskapliga förklaringar”. Det gör den i och för sig inte alls, men man låtsas till stor del att det som berättas kan förklaras av naturvetenskapen. Dock alltså inte hela tiden. Det stör mig. Det dyker upp detaljer som helt enkelt inte förklaras och som är för långt ifrån det som går att förklara ens med påhittade argument. Jag vill jämföra den med John Ajvide Lindqvists Hanteringen av odöda där odödheten är nästan helt vetenskapligt förklarad tills det (som vanligt) spårar ur i slutet. Kanske ska jag inte döma så hårt. Kanske bidrar det oförklarliga till att man i slutet minns boken, att den förblir ett mysterium. Men jag tvivlar lite, faktiskt. Jag tycker om när zombier och vampyrer är sjukdomsalstrade monster som ebola eller svininfluensa. Jag tycker inte om när de blir spöken eller förhistoriska gudalika avkommor till Loch Ness-odjur (fast den skulle någon gärna få skriva en ”vetenskapligt förklarande” bok om).

Allt som allt så kändes the Strain slarvig. Det som i första kapitlen kändes fantastiskt och lovande var väl bearbetat, mycket bättre än resten av texten. Oftast blev jag bara irriterad, men någon gång även arg och fick lust att lägga bort boken. Detaljerna stämde inte. Varför går tunnelbanan i en havererad stad? Sedan klichén när hjälten inte gör det självklara, logiska, utan paralyseras av hybris. Gah! Nej tack!

Ändå fick jag en favorit i Vasiliy, den råttfångande ryssättlingen. Jag gillade även vissa andra glimtar, men i slutändan regerar en tung känsla av besvikelse. Jag tror inte att jag läser uppföljarna och inte kommer jag att skriva in mitt namn i den här boken heller. Den ska inte bli långvarig i min bokhylla.

Tyvärr har nog vampyrgenren drabbats av samma sjuka som fantasyn för några år sedan: En blomstrande marknad och högt intresse producerar en massa skit för att möta efterfrågan. Jag är inte imponerad. Det finns mycket bättre vampyrromaner än den här.


Kommentera

