En seriebok – Age of desire av Clive Barker

Ibland får jag för mig att köpa serier eller serieböcker. Jag tycker om humorn som kommer fram när bild och berättelse förenas. Det är så vackert när tecknaren frusit ett ögonblick ur en scen. Serieböcker har något som vanliga böcker inte har, helt enkelt. Dessutom är de sköna att läsa och att titta på, som omväxling.

Jag har tidigare mest läst Hellboy och Sin city, men nu vaknade det gamla intresset till liv igen och det finns så mycket att välja mellan. Just den här var både bra och mindre bra på olika sätt. Men en del av det mindre bra är de snabba växlingarna och det hör ju trots allt till när man läser serier, så det tar jag på mig.

Age of desire skrevs av Clive Barker, men som seriebok är den anpassad av Craig Russel och illustrerad av Tim Bradstreet. Det var ett impulsköp av rang, men verkligen rätt träffat.

Age of Desire av Clive Barker

Age of Desire av Clive Barker

Jag är osäker på hur mycket jag kan berätta om handlingen i Age of desire utan att avslöja för mycket. Den är svartvit, innehåller många fina grepp och vinklar, har en underton av eftertänksamhet mitt i all action. Den är ganska explicit och våldsam och det finns ett par bilder både på kött och på kön. Allt som allt var den inte i närheten lika vacker som Sin city, och handlingen var lite stötig, men samtidigt väldigt bra på sitt eget sätt.

Läs nu helst inte det här stycket om du redan tror det räcker med information. Age of Desire handlar om ett experiment som går fel, om mannen som utsätts och om polisen som sedan jagar honom. Jag känner förstås extra starkt för just experiment som går fel,

…så där lyckades jag med en fullträff trots att jag inte visste något om handlingen innan jag köpte boken. Jag fick den rekommenderad i affären, bläddrade lite och gick sedan glatt därifrån med påsen dinglande i handen. Precis som det ska vara.

Ett härligt avbrott från Samuel R Delanys mycket kompakta och ordtäta Dhalgren. Dess raka motsats på något vis, och ändå ganska nära till hands komplett med homosex, våld och mystik.

Kommentera

