Mina mest älskade ungdomsböcker

Som alla stora läsare har jag en gång varit liten. Då läste jag faktiskt mer än nu, men så hade jag heller inga bekymmer i världen. Eller jo, jag bar världen på mina axlar och kände tyngden av allt stort; tonårstiden var i antågande och det anade min lilla kropp. Men jag läste och läste och många av de böckerna minns jag med stor kärlek ännu idag.

En del gamla favoriter är förstås sorgligt borttappade och jag hittar dem inte längre. Jag har glömt titeln, minns bara handlingen och spänningen. Men många minns jag och många står kvar i bokhyllan. Tyvärr blir beskrivningarna ganska knapphändiga. Det här är minnen och det blir tydligt hur svårt det kan vara att minnas en bok nog väl för att kunna berätta begripligt om den. Men känslan har jag kvar. Här är de:

Lad – den obesegrade (1969) av Albert Payson Terhune
Huvudrollen innehas av en collie som är supersmart. Det finns tydligen en hel serie om Lad, men det här var den enda jag fick tag i och den läste jag några gånger. Eller många. Lad kidnappas och måste hitta hem. Stackars kloka fina hund.

Sagan om Belgarion (1989-1992) – David Eddings
Jag kan inte behöva förklara handlingen, va? Det känns som att alla har läst Eddings någon gång. Eller har ni inte det? Det handlar om en pojke som växer upp på en bondgård, men som sedan visar sig ha magiska krafter (som dock behöver övas upp). Han har dessutom ett öde som kommer att rädda världen, om han lyckas. Vägen dit är lång och tar nästan hela livet för Belgarion. På vägen har han hjälp av sin tant Polgara och farbror Belgarath, båda urgamla magiker med alldeles för mycket åsikter om hur han ska bete sig.

Bra läsning för unga sinnen. Lite skoj, lite allvar och mycket spänning och fantastisk magi.

Fionavars vävnad av Guy Gavriel kay
Trilogin innehåller: Offerträdet (1988), Den brinnande stenen (1989), Son av ljus och mörker (1990).

Jag vet inte om jag kan beskriva handlingen, faktiskt. Men några ungdomar hamnar i en annan dimension där de har uppgifter att utföra. Runt hela sagan ligger ett särskilt skimmer man inte hittar så ofta i fantasy. Sagoskimmer och poesi. Det är svårt att beskriva böckerna, för det var länge sedan jag läste dem och jag äger dem inte. Men jag minns känslan och den var magisk.

Denna sagolika tid (1984) av Robert Syk
Vad kan hända kring millennieskiftet? I den här boken går världen i princip under, som vi känner den. Det blir ingen datorisering, ingen digitalisering. Istället får man klara sig bäst man vill. Pojken i huvudrollen beskriver lågmält allt som händer och jag minns att jag tyckte det var väldigt intressant att läsa om det enkla liv med många svårigheter som han blev tvungen att leva. Det är nog det som är behållningen av den här boken, i längden.

Det gröna molnet av AS Neill
Min älskade favoritbok, som jag tog med till skolan för högläsning, men som ingen annan förstod poängen med och som fröken nog till och med fick avbryta.

Den är skriven av en framstående barnpedagog eller ja.. ”uppfostringsexpert”. Den handlar om en skolklass som åker luftskepp just som ett grönt moln drar över världen och förvandlar alla till sten. Väl nere på marken upplever de en första period av hysteri när de knackar sönder sina lärares stenstoder och undersöker hur de ser ut inuti. Sedan börjar de bli lite mer praktiska… eller inte. De ”rånar” smyckesaffärer och plockar på sig prylar. Sedan inser de att mat är lite viktigare.

Under handlingens gång träffar de även andra överlevare, t ex några banditer som överlevde i en gruva. De träffar även på vilda djur som rymt från zoo och schimpanserna börjar utveckla människoliknande egenskaper som det nu högst stående däggdjuret.

Hjortpojken (1973) av William Rayner
En pojke blir ett med en hjort och blir så uppfylld av förvandlingen att han snart glömmer hur det är att vara människa. En väldigt annorlunda bok, som inte kan sägas vara fantasy, men som snuddar vid det och tar en helt annan väg.


2 responses to “Mina mest älskade ungdomsböcker

Kommentera

