Bokbytarhyllan på jobbet

På mitt fina lilla jobb har vi (jag) gjort i ordning en hylla i lunchrummet där man kan ställa böcker man inte längre vill ha kvar. Sedan kan andra låna eller byta böcker därifrån.

Det var ett tag sedan jag tittade till bokhyllan, så döm om min förvåning idag när jag fann två böcker inom mina favoritgenrer där.

Bokbytarböcker från jobbet

Bokbytarböcker från jobbet

Det jag hittade var the Lone star plague av Kate Birch och Stoltet och fördom och zombier av Jane Austen/Seth Grahame-Smith. Den första tillhör min favoritgenre ”virusböcker” och den andra ”zombieböcker”. Riktigt, riktigt bra resultat för att vara böcker andra ratat till jobbhyllan och dessutom gratis. Jag tar dem med gott samvete också, för jag har själv ställt dit en hel hög efter rensning hemma.

The Lone star plague har jag nog aldrig hört talas om, inte Kate Birch heller, så det känns verkligen kul. Zombie-Austen har jag så klart hört en hel del om, men inte känt för att inhandla (Jamen hallå… Austen? Jag?), så det var en trevlig ödesnyck.

Frågan är bara var jag ska peta in dem i min läsning framöver. Det börjar nämligen utkristallisera sig en plan för böckerna som ligger och väntar i bokhyllan. Planen går ut på att strössla ut zombieböcker och liknande bland chicklit och mer… ordinära böcker. Jag menar vanliga romaner. Jag läser ganska få sådana, men Anna Gavalda är till exempel en av dem. Lite sorgset och franskt duger tydligen i brist på världens undergång.

4 responses to “Bokbytarhyllan på jobbet

Kommentera

