Jag råkade köpa böcker igen

Ja, nu börjar det bli lite mycket. Eller så är det bara för att jag tänker för mycket på det. Hur som helst hade jag fredagskänsla, gick förbi Pocket Shop på Centralen och frossade i titlar. Det slutade så klart med köp och faktiskt fyra stycken sådana.

Bokshopping 2010-09-16

Bokshopping 2010-09-16

Halfhead av Stuart B MacBride – Eftersom jag såg en recension av den någonstans och tyckte den lät Gibsonisk. Och eftersom jag provsmakade* den och språket verkade intressant.

American Devil av Oliver Stark – Eftersom det stod ”new talent” (det går sällan att hitta första boken på Pocket Shop, de första delarna får man alltid beställa på nätet). Och eftersom det verkade handla om en hänsynslös mördare delvis ur mördarens perspektiv.

Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser – Eftersom jag läste väldigt mycket Nesser förut, älskade Van Veeteren och tycker den här ”nya” verkar ganska intressant om än kanske lite lik Människohamn på avstånd.

Baby Jane av Sofi Oksanen – Eftersom Bokhora skrev så fantastiskt om den, fast egentligen om att skiva om den. Egentligen kanske inte min grej, men Oksanen verkar ju så hyllad att det vore pinsamt att inte prova. Eller kanske bara för att den var rosa. En bokjoker.

* När jag provsmakar böcker så bläddrar jag planlöst i dem och läser korta stycken här och där, avbryter om det verkar för viktigt, men får en bra känsla för stilen.
3 responses to “Jag råkade köpa böcker igen

  • enligt O

    Maskarna på Carmine Street väntar i hyllan. Tack för påminnelsen!

  • Pia

    Hoppsan, så det kan gå! Det är lätt gjort att komma hem med böcker även när man inte tänkt sig det. :-)

  • Feuerzeug

    enligt O, jag undrar om den är så tragisk som den verkar, eller om det är mer Van Veeterensk melankoli.

    Pia, jag är en sån impulsköpare att det finns inte. En stund över, lite plock bland hyllorna och vips så står jag där med en kasse. =)

Kommentera

