Ett allvar och känslan av att det är för sent

Visst sade jag i söndags att det borde hända något snart?

”Nu har jag fortsatt med mer Tana French; Faithful Place, som verkar ganska annorlunda från the Likeness, men ändå ännu så länge väldigt bra. Jag väntar dock fortfarande på en skjuts i handlingen. Jag tror den kommer snart.”

Nu är jag på sida 275 (av 434) och visst har handlingen fått sin skjuts. Men jag har lärt mig nu, så här på tredje boken, att Tana French ger varje bok en egen känsla. Visst, alla har hennes egen stil, men även en egen personlighet. I första boken fanns ett ständigt mörker som lurade bakom Ryan, ett mörker med ursprung i hans barndom. I andra boken fanns ett drömskimmer, som lockade Cassie att glömma sina plikter och släppa kontrollen. I den här, den tredje boken, finns ett allvar och en känsla av att det är för sent, eller att det snart kommer att vara för sent, för Frank att göra det rätta.

Min favorit är fortfarande den andra boken, The likeness, just nu. Men jag tycker väldigt mycket om Faithful Place också. Förmodligen mycket för att jag är lite kär i Frank. Han är en så underbar karaktär; smart och snabb, men också eftertänksam och mån om att göra rätt för sig.

Man kan ju kalla det lite drygt halvvägs och resten är förmodligen, om jag känner French rätt, en hejdundrande nedförsbacke där handlingen svindlar och jag plötsligt sitter klistrad och sedan undrar vad som hände och varför boken är slut.

Samtidigt har jag börjat fundera på nästa bok. Just nu lutar det mot Plague of the dead av ZA Recht.

Tidigare nämnt om The likeness och Tana French:


3 responses to “Ett allvar och känslan av att det är för sent

  • snowflake

    Betyder det att man kan läsa dem i oordning? Har Okänt offer hemma, nämligen, som verkar vara nummer två.

  • Feuerzeug

    Nej, jag tycker inte man ska göra det, läsa dem i orrdning.

    Rent teoretiskt går det bra, men eftersom huvudpersonen presenteras i föregående bok, så förlorar man en hel del intimitet om man inte läser dem i rätt ordning.

    Ge dig till tåls och skaffa Till skogs ;)

  • snowflake

    Då får jag väl vänta då. :-)

Kommentera

