Jag är lite otrogen mot Faithful Place

Faithful Place av Tana French var en bra bok. Som jag redan nämnt, så ger Tana French varje bok en egen känsla. Varje bok har hennes egen stil, men även en egen personlighet. I första boken fanns ett ständigt mörker som lurade bakom Ryan, ett mörker med ursprung i hans barndom. I andra boken fanns ett drömskimmer, som lockade Cassie att glömma sina plikter och släppa kontrollen. I den här, den tredje boken, finns ett allvar och en känsla av att det är för sent, eller att det snart kommer att vara för sent, för Frank att göra det rätta.

Nu har jag läst klart Faithful Place och min favorit är fortfarande den andra boken, The likeness, precis som jag anade längs hela vägen. Men jag tycker väldigt mycket om Faithful Place också. Förmodligen mycket för att jag är lite kär i Frank. Han är en så underbar karaktär; smart och snabb, men också eftertänksam och mån om att göra rätt för sig. Han är en sådan underbar blandning av hård och mjuk, tuff och snäll, smidig och klumpig. En så där härlig, verklig man med äkta brister som gör honom komplett.

Precis som jag lärt mig av French så avslutades den mödosamma klättringen längs med många ledtrådar med en hejdundrande nedförsbacke där handlingen svindlade och jag plötsligt sitter klistrad. Men! Sedan satt jag inte och undrade vad som hände och varför boken var slut. Varför inte? Jag ska inte avslöja någonting, men jag tycker slutet saknades på något sätt. Jag vill bli lämnad med en paff känsla, med en matt känsla och med ett brak. Kanske är boken för avslutad. Kanske fångades jag upp för bra. Men jag tyckte det saknades något, för mig.

Faithful Place av Tana French

Faithful Place av Tana French

Frank, från The likeness har här fått sin stjärnglans och agerar huvudperson. Han dras tillbaka till sin familj, tvingas riva upp gamla halvläkta sår, möta sina spöken och åter igen bestämma sig för vad som är vad, vad som räknas, vem som räknas. Jag avundas inte Frank. Jag skulle inte gärna möta det han tvingas genomlida. Om familjen i första boken var frånvarande och i andra boken en dröm, så var den här i Faithful Place smärtsamt närvarande och påtaglig. Det är en bok som handlar om familjen, om att tvingas stå ut med varandra, om att prioritera rätt, om att försöka igen och om att ge upp kampen.

Hade jag inte läst the Likeness innan så hade jag skrikit mig ganska hes över Faithful Place, men nu får den andra plats efter en bok som redan blivit magisk i mitt minne.

Läs Faithful Place, men läs de andra först.

Då är det bara en sak kvar. Att gissa huvudperson i nästa bok. Det måste ju komma en till, och huvudpersonen måste ju vara någon från föregående bok. Det är ju tradition! Jag gissar på Ginger pubes. Det är han eller Scorcher och jag läser nog helst om utmanaren, the under dog. Snälla kom ut snart, lilla bok.

Tidigare nämnt om Tana French:


One response to “Jag är lite otrogen mot Faithful Place

Kommentera

