Tillfälligtvis en pysselblogg – Hej Dino!

Häromdagen köpte jag Virka roliga amigurumis av Mia Bengtsson (ska vi ignorera det där hemska språkfelet i och med plural-s, eller ska vi ta en minut och svära över det först?).

Jag köpte även en annan amigurumibok, som kan anas bakom, men den var alldeles för barnslig och ska nog bytas ut.

Virka roliga amigurumis av Mia Bengtsson

Virka roliga amigurumis av Mia Bengtsson

Mia Bengtssons virkbok var rolig. Jag började med den lilla dinon som inte alls var så liten med det garn jag valde. Det är sådant man märker när man plötsligt håller i en ganska stor drake istället för en liten ödla.

Jag är ingen jättevan virkare, men jag tycker det är roligt och har ingenting emot att göra om och göra rätt när det blir fel. Jag tycker nog att jag fick till dinon ganska bra, även om den är lite knölig och lustig här och där. Kan jag så kan du. Därför är det en bra virkbok. Man lär sig först göra grundringen, sedan att göra fasta maskor och halvstolpar. Man får bra bilder till krångliga bitar och oftast blir det rätt på åtminstone andra försöket.

Det finns även alla möjligheter att börja experimentera och blanda virkbeskrivningar, sätta ihop olika delar med varandra och lägga till och dra ifrån som man tycker blir bäst. Jag har till exempel lagt till den rosa tungan i dinos mun. Jag har även förlängt hornen lite och fristylat vad gäller manen (hade inget långhårigt garn som beskrivningen krävde).

Det är det här jag tycker är roligt med att virka och pyssla. Jag kan följa en beskrivning och jag kan gå ifrån den när jag vill. Oavsett så slutar det med en kul grej jag gjort själv. Och en hel del te och kaffe längs vägen. Och upprepningar (hihi, virkskämt).

Virka amigurumier(!) du med!

3 responses to “Tillfälligtvis en pysselblogg – Hej Dino!

  • TidningsIda

    Jag köpte också den boken förra veckan, samma vecka som jag lärde mig virka. Har lyckats göra en hyfsad liten (jätteliten) val och håller just nu på med hunden.

    Jag tycker dock inte att bilderna i början är jättejättebra, fattade inte hur man gör den där ringen. Kan du förklara för mig?

    Har en dröm om att kunna göra massa söta amigurumis, så jag hoppas att det ska lösa sig!

  • Feuerzeug

    TidningsIda, bilderna är bland de bästa jag sett, men det stämmer förmodligen att de ändå inte visar perfekt hur man gör.

    Ringen är ju grunden, så den är bra att kunna. Man måste noga se till att lägga garnet precis som bilden visar, dvs med änden fram över pekfingret och i en lös ögla. Det hjälper att nypa åt om öglan på båda sidor så att bara en halvcirkel sticker upp. Sedan kan du med virknålen gå igenom öglan, hämta garn från långa änden, gå tillbaka genom öglan, ta garn och dra igenom. Andra gången har du första maskan, tredje blir andra, osv.

    Ett annat sätt att göra första rundeln hittade jag i en annan bok. Jag tycker det sättet är enklare och bättre.
    1. Gör en vanlig löpögla (en vanlig snara), men låt den inte dras ihop.
    2. Du håller i den lösa ”knuten” och du har virknålen genom sjävla snaran.
    3. När du virkar vidare vanliga lösmaskor, så gör du dem kring den lösa öglan/knuten som du normalt sett hade dragit åt kring snaran.
    4. När du gjort rätt antal maskor så drar du ihop hela kringlan med den korta garnänden.

    Det man gör är helt enkelt att man gör vanliga maskor kring ett snöre, så att de håller ihop.

    På det här sättet blir maskorna lite enklare att göra när man väl fått in snitsen. Garnet ligger säkrare i handen och maskorna blir finare. Det blir även en snyggare hopdragning, tycker jag.

    Dock är det jättesvårt att beskriva i text. Kanske kan jag visa en bild senare.

  • TidningsIda

    Jag fattade!

    Men vet inte om hennes sätt är bättre än det jag använde mig av, jag får väl helt enkelt se vilket jag använder i fortsättningen.

    Nu ska jag i alla fall göra klart min röda hund!
    (Den bästa färg jag hade :P)

Kommentera

