Mera pyssel – 100 virkade blommor

 

100 blommor att sticka och virka

100 blommor att sticka och virka

 

Jag bytte ut den där amigurumiboken som skymtade bakom den bra amigurumiboken. Istället fick jag ta hem 100 blommor att sticka och virka av Lesley Stanfield.

Boken är alltså full av virkbeskrivningar för olika sorters blommor (och grönsaker!). Det finns en massa blommor, knoppar och blad. Allihop är uppdelade på tre nivåer: lätt, medel och svår. Jag tycker även de medelsvåra är ganska svåra, men med lite tricksande så går det bra. Virkbeskrivningarna är inte lika pedagogiska som till amigurumiboken. Här antas man kunna en del redan. Men, till alla mönster finns en väldigt fin ritning med symboler, så om man inte förstår texten riktigt kan man titta på ritningen och se hur det ska vara. Det väger upp de torra instruktionerna.

Det första jag provade var en liljekonvalj. Nu håller jag på med rosor och rosenknoppar. Igår köpte jag en hel hög med akrylgarn i fina gröna, rosa och andra färger. Man kan ju verkligen spexa loss med färger när man gör blommor. De smånystan som blir över ska man så klart göra mormorsrutor av sen. På mormorsfilten kan man sätta… blommor!

Jag är en sådan tant.


One response to “Mera pyssel – 100 virkade blommor

Kommentera

