Plague of the Recht

Man ska inte tala illa om de döda. Men just nu måste jag klaga lite på ZA Recht. Förvisso så har jag hamnat i en virkperiod och virkar mycket mycket mer än jag läser, men det händer ändå att jag tar några sidor zombieaction. Tyvärr är den inte alls särskilt bra.

Plague of the dead av ZA Recht är helt rätt bok för mig på pappret, men det är inte inbundet papper som avses. Det är zombier, blod, virus, militärer… och ingenting.

Om det var trettiofem grader varmt och jag behövde en bok att läsa på stranden lite smålullig av fruktdrinkar och mosig i huvudet av solen, då vore Plague of the dead underbar. Men när jag är så här briljant och skarp som jag är på hösten, då fungerar det bara inte. Det här är en actionspäckad splatterbok. Väldigt underhållande om man inte vill eller kan tänka rationellt.

Jag köper inte handlingen. Jag köper inte hur boken för oss från A till B. Ni känner mig väl lite åtminstone? Det har ingenting med zombierna att göra. Verkligen inte. Jag köper zombier, jag köper tidsresor, jag köper vad som helst. Bara författaren kan sälja in det på ett trovärdigt sätt. Bara orsak och samband fortfarande finns där.

I Plague of the dead är det tyvärr inte så där jätteväl ställt med orsakssambanden. Man förs framåt i god marschfart, men man granskar ingenting särskilt noga. Man hoppar över detaljer och förklarar inte mer än det absolut nödvändigaste.

Nu har jag fortfarande inte läst klart boken. Och jag kommer faktiskt att läsa klart den. Som actionsplatter är det inget fel på boken. Jag vill koppla bort hjärnan och läsa ut den. Det här är ingen totalsågning. Men! Det är helt enkelt inte en Bra Bok. Tyvärr inte. Det är ingen World War Z (Max Brooks) och jag förväntade mig faktiskt någonting lika fantastiskt som den – en bra bok och zombier i samma band.


4 responses to “Plague of the Recht

  • Creutz

    Hoj! Hårda ord, zombievän!

  • Feuerzeug

    Creutz, ja tyvärr blev det så. Men ännu har jag inte läst ut den, så vad som helst kan hända.

    Och kanske är andra boken mer mogen och genomtänkt.

    För jag kommer läsa andra boken också. Det är inte dålig underhållning. =)

  • Ann-Sofie

    Nu har du en fråga från mig till dig, och eftersom jag är sjuk och det alltså är så synd om mig borde du ila till OOOF bok och svara. = )

    http://www.ooofbok.se/2010/10/virus-apokalyps/

  • bokstävlarna

    Det är lite märkligt att det inte finns fler superba zombieromaner kan jag tycka, med tanke på hur väl zombies gör sig på film och i spel. Det blir så lätt bara action för hela slanten. Lite ytligt och blodigt, utan djupare innehåll.
    Men kanske är det, precis som du skriver, just lite mer braiiinssss som behövs för att göra zombieböckerna bättre?

Kommentera

