Amerikansk svulstig seriemördardeckare

Oliver Stark - American devil

Oliver Stark - American devil

American devil av Oliver Stark är hans första roman. I den får vi följa kriminalaren Tom Harpers jakt på den seriemördare som kallas American devil och som riktar in sig särskilt på blonda, rika kvinnor och som anser sig vara en konstnär snarare än en mördare. Till sin hjälp har Harper terapeuten och seriemördarforskaren (!) Dr. Levene.

Vi har alltså ingredienserna som fångar Feuerzeug som smör fångar sångare och socker fångar Connysar: Ett stycke seriemördare, en hård och brutal man (tillika polis), psykologi och en massa blodiga detaljer.

Är jag då nöjd den här gången? Sist jag hittade rätt ingredienser, så blev det ingen hit. Den här gången är jag i extas!

Jag har inte mycket att anmärka på. Jag förstod kanske någon händelse lite tidigare än jag hade önskat. Å andra sidan fanns det gott om twistar som kom precis så överraskande som de ska. Jag gillade karaktärerna även om jag hade kunnat tänka mig ännu djupare dykningar i seriemördarens sinne. Man får nämligen följa honom nästan lika mycket som man får följa Harper. Det är kanske det jag får ta fasta på om jag ska kritisera den här deckaren. Man får följa lite väl många karaktärer. Å andra sidan är det inte alls som att man tappar bort sig. Det blir bara lite hoppigt mellan trådarna. Jag tycker också att han tappade bort karaktärernas bihandlingar lite i mordkavalkaden, men det kan jag väl ändå inte klaga på? Jag vill ju hellre ha mord än handling höll jag på att säga. Ni vet vad jag menar, hoppas jag. Förmodligen tas bihandlingen upp igen i kommande böcker, för visst måste det komma fler.

Det finns egentligen inte mycket mer att säga utan att avslöja för mycket. Omgivningen är New York, staden är en ständig bakgrund, miljöerna ganska kala. Stämningen är konstigt stillastående, frusen i ögonblick. Det känns som att karaktärerna rör sig obönhörligt och förutsagt, som att det inte finns några alternativ. Ingen öppning lämnas, inget onödigt beskrivs. Det är gott om detaljer, men inga onödiga detaljer, inga irrelevanta ord. Det gillar jag.

Det viktigaste med American devil är att den känns ny. Seriemördargrejen är gjord, polisen som dras allt längre in är gjord (Se bara Chelsea Cain – drottningen av blod). Men Stark gör det till sitt eget. Han tråkar inte ut mig och gör mig inte besviken. Jag vill ha mer och kommer definitivt att sluka mer när det bjuds.

Det här var saftigt, svulstigt, blodigt, kladdigt och helt underbart.

2 responses to “Amerikansk svulstig seriemördardeckare

  • bokoholist

    Den låter UNDERBAR! Efter en relativt snabb koll här så inser jag att vi verkar gilla ganska liknande böcker, så jag ska börja lita på dina omdömen redan nu. Petar in Stark på önskelistan.

  • Feuerzeug

    bokoholist, den ÄR underbar. =D

    Och jag kan som sagt knappt vänta på andra boken, som han enligt sin hemsida sitter och skriver på just nu. Gnnngg!

    Såg förresten din blogg och att du nämnde mina tips. Det var jätteroligt, tack! Nu ska jag hålla koll på dig tillbaka. Likasinnade är sällsynta.

Kommentera

