Är du lite beroende, vännen?

Are You a Biblioholic? (test utarbetat av Tom Raabe och snott från (inte så) Anonyma Biblioholister)

Frågorna

1. When you go to a bookstore with a friend, are you usually carrying more books when you leave than your friend is?
Förmodligen. Fast jag föredrar att gå till bokaffärer själv. Alla andra vill alltid gå så snart. Jag vill stanna lääänge.

2. Do you wake up the morning after, unable to remember how many books you bought or how much you spent on them?
Det är onödigt att tänka på sånt. Stoppar fort in dem i bokhyllan så ser det ut som att de alltid stått där.

3. Do you, inexplicably, yank down a volume from the store shelves, open it, and shove your nose deeply into the binding, hungrily inhaling the ink and paper smells?
Ja. Utom i antikvariat. Där luktar det starkt nog direkt i dörren.

4. Have you ever bought the same book twice without knowing it?
Ja. Åtminstone serier. Därför har jag börjat fota bokhyllan så jag kan tjuvkika i mobilen när jag misstänker att den kanske redan står hemma.

5. When you go to a bookstore after work, thus arriving home late at night, do you lie about where you have been, telling your spouce you were at a bar?
Nja, jag ljuger inte, men jag kanske glömmer nämna att jag köpte böcker. Igen.

6. At Christmastime, do you buy your loved ones books that you want to read?
Jag köper förstår böcker DE borde vilja läsa. Fast ja… De läser så lite att det är sorgligt.

7. Have you ever given up on a book before you started it?
Jag har absolut ibland avfärdat böcker innan jag läst dem. Särskilt hypade böcker som Da Vincikoden, Hundraåringen, Snabba Cash mfl. Ibland läser jag dem ändå, under protest. Bara för att visa att jag hade rätt från början.

8. Are you unable to walk through a mall without stopping at a bookstore?
Det finns för få bra bokaffärer i gallerior. Men framför allt vill jag inte gå in alls om jag inte har gott om tid att leta bland hyllorna. På ICA är det lättare att söka igenom den lilla pockethyllan på väg till kassan.

9. Do you have a personal library on an entire subject, none of which you have read?
Eh.. va? Nej. Förutom makens fantastiska mängd böcker om IT-kommunikation och krafs så har jag förstås inte helt olästa ämnen i bokhyllan. Vad är det för dum fråga?!

10. Do you ever buy books simply because they were on sale?
Absolut inte. Böcker är ju alltid på rea. Så dyra är de inte. Det finns alltid någon annan orsak till att jag köper dem förutom priset.

11. Have you ever bought a book because you liked the cover design?
Åte igen inte bara därför… Jag bläddrar alltid i alla böcker innan jag köper dem. Måste provläsa några meningar för att få känn på känslan.

12. When at a garage sale, is the first thing you look at the books?
Ja. Böckerna och eventuella skulpturer.

13. Have you ever been fired from a job, or reprimanded, for reading?
Nej. Jag är diskret med mina behov.

14. Have you and your immediate family ever “discussed” your book-buying and reading habits?
Ja. Fy fan. Då blir jag jättearg.

15. When you watch TV, do you always have a book in your lap for slow parts and commercials?
Ibland. I alla fall inom räckhåll. Men om det är en bra film/serie tittar jag istället i eftertexterna efter ”Based on the novel by…”

16. Do you “watch” television sports with the sound off?
Tittar inte alls på sport på tv. Vad har det med böcker att göra??

17. Does panic set in when you find yourself in a barber’s chair or under a hairdryer with nothing to read?
Det skulle kunna bli så, men det händer aldrig. Frisören har alltid tidningar och jag har alltid en bok i väskan.

18. Have you ever become suddenly deeply interested in an obscure topic and immediately bought six or more books on that topic?
Ja. Psykologi, nazihistoria med mera. Fast sex eller fler kanske inte är helt sant. Jag köper bara de bästa böckerna. Kanske tre-fyra till att börja med.

19. Do you ever lie about how many books you’ve bought?
Nja. Ljuger gör jag inte direkt. Men jag fintar självklart. Annars blir det ju kanske sånt där prat om min läsning och mina bokinköp.

20. Do you devise grand and devious strategies for getting your books into the house to avoid your spouse’s or family’s scrutiny?
Nja.. Så fantastiska är de inte. Jag kör på sådant jag lärde mig när jag snöade in på konsten att ljuga. Spelar helt oberörd bara. Slänger påsen i hallen och hänger av mig grejor tills kusten är klar. Smyger sedan in böckerna i bokhyllan så är de plötsligt en integrerad del av den.

21. Has your book buying ever embarrassed your family or friends?
Nej. Man är bara dum om man skäms. Sånt gör inte vi.

22. When a stranger walks into your house or apartment, are his or her first words usually a comment about your books?
Nej. Det är bara konstiga människor som inte tycker det är normalt med böcker. Så om de kommenterar att jag har bra böcker, grejt. Om de kommenterar att det är mycket böcker så tittar jag nog konstigt på dem och förtränger det. Jag har ju för lite böcker.

23. If someone asks you for a reading list of the twenty most influential books you’ve ever read, do you happen to have such a list on your person?
Jag gillar verkligen listor. Jag kan absolut rapa upp en någorlunda lista direkt ur minnet, men har jag en papperslista uppskriven och redo i fickan? Nej.

24. Do you have at least six books next to your bed?
Nej. Jag har bara EN. Jag läser bara en bok i taget. Ibland har jag haft att-läsa-böckerna vid sängen. Då blev det en stor hög. Men numera ligger de i bokhyllan eftersom jag blev lite zen ett tag och eliminerade bokhögarna. Det ni.

25. When a bookstore clerk has been unable to locate a certain book in the stacks, have you ever been able to find that book?
Ja. Fast det betyder bara att de hade dålig ordning på sitt system. Och att jag spenderar mycket tid i bokhandlar. Dvs att jag kan gå och titta på varenda titel i hela affären.

Instruktioner

Count up the number of yes answers.

If you answered yes to more than four questions, you are looking down into the deep and woeful pit of biblioholism.

If you answered yes to more than eight, you are hanging by your fingernails on the edge, your legs kicking in the emptiness and your eyes imploringly turned heavenward for rescue.

And if you answered yes to more than twelve questions, you are in space right now, a full-throated scream careening off the canyon walls, and it’s only a matter of time until you splat onto the canyon floor with a puff of dust and a heartly yelp à la Wile E. Coyote of cartoon fame. But then, you already knew you were kind of weird.

Resultat

Mina svar är så klart inte bara ja eller nej. Vilket förmodligen säger en hel del om mig. Motvalls och diskussionsbenägen och allmänt överanalytisk. Ändå blev det ungefär tio ja-svar, vilket får räknas som ”hanging by your fingernails”. Härligt. Så där mysigt medelmåttigt beroende.

Problemet är att jag kan inte minnas en tid när jag INTE gick runt i antikvariat eller bokhandlar och sniffade böcker och klämde på omslag, bläddrade och småläste och valde. Jag kan inte minnas en tid när jag inte stod framför bokhyllan ibland och funderade på böcker jag läst och böcker jag skulle läsa, ordningen i bokhyllan och vilka böcker som fattades.

Jag tror man på något sätt föds till bokfantast. Så varför försöka motarbeta det? Oskyldigare beroenden får man leta efter.

Kommentera

