Du som läser så mycket…

Folk förstår ju att jag läser böcker. De kanske ser mig med en bok. Jag kanske berättar om en bok. Jag kanske vet vilken bok de pratar om. De kanske ser min bokhylla.

Genast tänker de: ”Feuerzeug är en sån där Läsare. Feuerzeug gillar böcker.” Ja. Förvisso. Men för tusan inte vilka böcker som helst!

Bokhylla

Bokhylla

Därför har jag en avdelning i min Att läsa-lista som heter ”Lånat (och förmodligen inte ‘att läsa‘ egentligen)”.

Den ser ut så här:

  1. A concise Chinese – English dictionary for lovers av Xiaolu Gui
  2. Snabba Cash  av Jens Lapidus
  3. Aprilhäxan av Majgull Axelsson
  4. Sommarvindar av Penny Jordan
  5. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

1- Den var tydligen jätterolig och jag skulle ju resa till Asien. Den har konstigt nog inte lockat mig över huvud taget. Jättekonstigt.

2- Den var ju hypad så det skrällde. Mina föräldrar lånade mig den utan att fråga och sade bara lääääs den. Den är så nyskapande. Eheh… Läste kanske två sidor och kände mig kräkfärdig. Nej tack.

3- Jag vet inte… Vad jag än säger här så blir det elakt. Det kommer bara inte hända.

4- Se 3.

5- Ytterligare en hype. Alla har läst den utom jag. Folk säger att den är bra, att det händer så konstiga saker, men ingen är så där jätteexalterad. Alltså antar jag att den inte är så bra egentligen. Den är så där da Vinci-koden-bra. Dvs den är bra som Facebook är bra. Den är bra för att alla läser den och om alla läser den så kan inte alla ha fel? Eller?

Slutsats

Jag borde verkligen verkligen lämna tillbaka de här böckerna och inte låta dem stå i bokhyllan och samla damm och ta upp plats där det ska stå Riktiga Böcker.

Men vad händer om man försöker lämna tillbaka en bok? ”Åh, har du läst den nu? Vad tyckte du? Visst var den bra?” Helvete… ”Nej, det tror jag inte, för jag läste den aldrig.”

Jag är en hemsk människa…


12 responses to “Du som läser så mycket…

  • bokoholist

    ENORM igenkänningsfaktor! Jag har dessutom sällan hjärta (eller snarare MOD) att säga att ”eh, jag är lycklig nog att ha 2,5 Billyhylla full med olästa böcker som JAG SJÄLV har valt att köpa vettu, so no offence kompis – men den där boken du vill att jag ska läsa befinner sig i VÄLDIGT svår-utkonkurrerat sällskap…”

  • bokoholist

    …*harkel* och de där 2,5 Billyhylla betyder inte 2,5 hyllplan, det betyder 2,5 80 cm breda BILLYBOKHYLLOR som är så smockfulla att jag får har dubbla rader på vissa ställen. Um. Knarka böcker? Jag? Äsch då! Man vet aldrig när det blir istid igen.

  • Feuerzeug

    bokoholist, hahaha ja precis. Jag har en hel hög med böcker jag inte ens KÖPT ännu.

    Men dubbla rader får man inte ha hördu. Eller jo iofs. Olästa böcker kan man ha i dubbla rader. Dem känner man ju inte ännu. Då är det inte oartigt. ;)

    2.5 hyllor oläst är ganska mycket. Jag har bara ett gäng som ligger ovanpå alla andra böcker tills jag läst dem. Men läslistan är lång egentligen. Jag har bara inte köpt dem ännu. =/ Nu vill jag köpa böcker.

  • Ann-Sofie

    Hahaha! Nu läser dina ”du-måste-läsa”-bekanta bloggen och du får lugn och ro.

  • Feuerzeug

    Ann-Sofie, om det ändå vore så väl ;)

  • Bokbiten

    Äh, läs tio sidor i varje bok och lämna sen tillbaka dem och säg ”jag började läsa men det här var tyvärr ingen bok för mig”. Alla kan inte gilla allt, och de som inte förstår det är inga bokälskare.

    Jag har läst fyra av de fem böckerna du nämner och kan säga att Lapidus och Hundraåringen knappt är värda att öppna. Ordboken är lite charmig men inte mer. Aprilhäxan gillade jag däremot starkt (därmed inte sagt att du också gör det).

    Och ja, självklart har även jag böcker som jag har fått/långtidslånat men inte är sugen på att läsa.

  • Feuerzeug

    Bokbiten, ja det har du rätt i. Bra med lite äkta input på böckerna. Vad gillade du med Aprilhäxan? Jag framstår ju som lite snällare om jag iaf läser en då och då. Kanske ska prova den.

  • bokstävlarna

    Det är är ju det exakta skälet till att jag inte låter folk pracka på mig böcker längre. Om någon försöker låna ut något, ”men den är ju så bra!” så skyller jag på att jag inte kommer hinna läsa den ändå. Och om de inte ger sig så är det bara att
    lämna tillbaka den oläst efter några månader och säga ”Men jag sa ju att jag inte hinner läsa den!”.

    Jag läste och gillade förresten bok 1 och 3 på listan. De andra är för mig helt ointressanta (bok 4 har jag aldrig ens hört talas om, men titeln luktar klimaktierielitteratur lång väg)

  • bokoholist

    Nr 1 läste jag i Kina (!) och just DÄRFÖR (”i Kina”). Den var OK, men inte såååå fantastisk som ”alla” sa. Min svensk-kinesiska (i e hon föddes i Taiwan, men familjen flyttade hit när hon var nio) uppskattade den mycket mer, hon förklarade att det fanns grejor i den som jag bara inte kunde fatta hur kul de egentligen var, eftersom jag är Stornäsa. Det köper jag.

    3 läste jag back in the days när den kom, och ÄLSKADE den. Jag är dessutom en av de simpla som *viskar* gillar Lapidus.

    Men principen! Bokstävlarnas metod ÄR ju bäst. Jag ska bli bättre på att säga som det är, för det ÄR ju så det är. ”Så många bcker, så lite tid”.

  • Feuerzeug

    bokstävlarna, ouuuff. Klimakterielitteratur! Det får jag inte säga högt. ^^

    Ni har rätt. Jag måste verkligen börja säga att jag inte har tid med rekommendationer… Just nu känner jag mig ganska säker på att inte missa någonting viktigt eftersom ni tipsar om allt som är värt något.

  • Emmas Bokhylla

    Det ar det varsta jag vet, att borja lamna tillbaka bocker som man har lanat/fatt prackade pa sig och sedan vet man inte vad man skall svara… bla!

    Sjalv har jag aldrig last ‘Snabba Cash’ men hittade den billigt pa Zanzibar fo nagra manader sedan. Den skall eventuellt fa en chans snart. Eventuellt. Jag ar namligen ocksa skeptisk mot alla overhypade bocker, de brukar inte uppfylla forvantningarna.

  • Feuerzeug

    Emma, ja det är faktiskt jättejobbigt. Har fortfarande inte fått ändan ur, faktiskt.

    Överhypade böcker har ju ”alla” läst. Vilket gör att många alltså iaf trott att de gillat dem.

    En bok som alla gillar är allmängiltig. Alltså sjunker sannolikheten att JAG gillar den särskilt mycket.

    Min teori är att en allmänt gillad bok blir utspädd och att alla gillar den lite, men ingen särskilt mycket. En bok däremot som bara några få tycker om, kan för någon vara fantastisk… *geni*

Kommentera

