En liten gyllene quidditchboll till bok

Nu kanske ni lynchar mig, en del av er, men jag gillar nog inte Lud-in-the-mist av Hope Mirrlees så värst. Jag har läst halva och hade jag gillat den så hade jag kommit mycket längre vid det här laget, även om jag förstås inte har mycket tid till att läsa över huvud taget just nu.

När jag läste American devil nyss så gick det undan. Trots att jag inte hade tid då heller. Nu sitter jag med den här taniga boken och bara känner inte för det.

Jag trodde det skulle passa att byta till lite sagoland, men jag verkar haft fel. Men ingen gång hade förmodligen varit perfekt. Jag har läst mycket fantasy en gång i tiden och Lud-in-the-mist känns mest jobbig. Språket är kringelikrokigt och överdrivet. Karaktärerna är osympatiska och barnsliga. Man lär känna dem ganska ytligt utifrån och sedan beter de sig som idioter, så det är svårt att tycka om dem ännu så länge.

Dessutom verkar den här jävla pesten ta en väldig tid på sig. Halva boken och fortfarande har den inte tagit fart.

Jag hade ganska höga förhoppningar på Lud-in-the-mist. Mest måste jag skylla på Neil Gaiman, som kallar den för ”a little golden miracle of a book”, men även andra får nog ta del av skulden. Jag ville verkligen tycka om den, men just nu ser det mörkt ut. Den är nog mer som en liten quidditch-boll än som ett mirakel. Bzzz, bzzz…

Nåväl. Halva boken kvar. Peppepp…


2 responses to “En liten gyllene quidditchboll till bok

  • bokstävlarna

    Alltså, jag gillar ju verkligen Neil Gaiman, men jag har lärt mig att inte lita ett endaste dugg på hans litterära smak. Ganska många böcker med Gaiman-blurbar på omslaget har visat sig vara ganska tråkiga… Lite som sämre versioner av Gaimans egna böcker.

  • Feuerzeug

    bokstävlarna, tusan. Varför frågade jag inte dig innan jag läste den? ;P

    Den känns som en Terry Pratchett utan humor. Fast nu är den snart slut.

Kommentera

