Jag gör bara samma misstag lagom många gånger

Lud-in-the-mist  av Hope Mirrlees är ju inte helt och hållet vad jag förväntat mig. Till min fasa kan man påstå att bokstävlarna visste om det här. Jag citerar:

Alltså, jag gillar ju verkligen Neil Gaiman, men jag har lärt mig att inte lita ett endaste dugg på hans litterära smak. Ganska många böcker med Gaiman-blurbar på omslaget har visat sig vara ganska tråkiga… Lite som sämre versioner av Gaimans egna böcker.”

Det här kände jag inte till på förhand och enda orsaken till att jag läste Lud-in-the-mist (förutom att English Bookshop faktiskt älskade den) var ju att den var Gaiman approved.

Därför tänkte jag nu validera min läslista (vi börjar med de böcker jag faktiskt äger). Ta en titt och hojta till om ni ser något fantastiskt eller något värdelöst. Jag lovar att jag inte tänker hänga ut er i efterhand och säga att ni hade fel. Nästan. Men om ni har bra input så slipper jag ju läsa skit och kanske kan läsa de bästa böckerna först dessutom. Listan lär ju naturligt nog fyllas på vad det lider. Så ni gör en god gärning om ni orkar!

Utan inbördes ordning*:

  1. Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda.
    • Gammal favoritförfattare. Jag är ganska säker på att den liknar de föregående.
  2. Slam av Nick Hornby.
    • Inte världen jämnaste författare, men säkert läsvärd.
  3. White line fever av Lemmy Kilmister.
    • Rent impulsköp eftersom Lemmy är ungefär den hårdaste killen i universum.
  4. The miracle worker av William Gibson (pjäs).
    • Bara för att det stod Gibson.
  5. Slumdog Millionaire av Vikas Swarup.
    • Ingen aning… hypad.
  6. I en klass för sig av Curtis Sittenfeld.
    • Ingen aning…
  7. Ya-Ya-flickornas väg till fullkomlighet av Rebecca Wells.
    • Jag älskade Ya-ya-flickorna på film.
  8. Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi.
    • Hype.
  9. Häxan från Portobello av Paulo Coelho.
    • Ibland är han bra. Ibland sämst.
  10. Zahiren av Paulo Coelho
  11. Moby Dick av Herman Melville (även digitalt).
    • Tänkt läsa tusen gånger.
  12. Dexter is delicious av Jeff Lindsay.
    • Slurp.
  13. Finger lickin’ fifteen av Janet Evanovich.
    • Oh joy.
  14. Sizzling sixteen av Janet Evanovich
  15. Zero History av William Gibson.
    • Mmmm…. vill vill vill.
  16. The Lone star plague av Kate Birch.
    • ”Plague” i titeln helt enkelt.
  17. Stoltet och fördom och zombier av Jane Austen/Seth Grahame-Smith.
    • ”Zombier” i titeln helt enkelt. Och jag har inte läst Stolthet och fördom och fjantbrudar.
  18. Halfhead av Stuart B MacBride.
    • Verkar fantastisk.
  19. Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser.
    • Nesser är en gammal favorit sedan Van Veeteren-tiden.
  20. Baby Jane av Sofi Oksanen.
    • Verkar ju deprimerande sorglig. Men om jag är på Sylvia Plath-humör så är den nog perfekt.
  21. De välvilliga av Jonathan Littell.
    • Tegelsten av jumboformat. Verkar otroligt spännande. Kräver sin läsare, säkerligen.
  22. Shardik av Richard Adams.
    • Åååååååh. Richard Adams är en älskling och jag är (överraskande nog) helt galen i björnar.
  23. Nova av Samuel R Delany.
    • Älskar numera Delany.
  24. Worth dying for av Lee Child.
    • Reacher, din hunk.
  25. Neverwhere av Neil Gaiman.
    • Tunnelbana, litterär magi… och bokholisten älskar den.
  26. They fly at Ciron av Samuel R Delany.
  27. And another thing… av Eoin Colfer (och Douglas Adams).
    • Sniff… Douglas Adams…
  28. The Passage av Justin Cronin.
    • Tegelsten, men enligt hörsägen väl värd sin tid.
  29. We have always lived in the castle av Shirley Jackson
    • Bokcirkelsbok! Måste läsas oavsett.
  30. Parfymen: en mördares historia av Patrick Süskind.
    • Verkar ju omåttligt äcklig. Måste läsa. Har blivit rekommenderad den här sedan flera år, men det har inte blivit av.

* Ignorera ettorna. Den ska vara en punktlista under en numrerad lista, men av någon orsak fungerar det i skrivrutan, men inte vid publicering. Crap!


11 responses to “Jag gör bara samma misstag lagom många gånger

  • Sandra W

    Nr 6 pratade vi lite om på bokcirkelträffen, jag tyckte den påminde lite om Sylvia Plath ”Glaskupan”, det kanske var därifrån du fick idén? Fruktansvärt bra bok i alla fall, läs den!

  • Feuerzeug

    Sandra W, det kan inte vara därifrån, för den ligger redan i bokhyllan.

    Tack, då vet jag att den är något att ha i alla fall! Tror faktiskt att jag hittade den på tunnelbanan en gång.

  • Lotta

    Slumdog millionare – eller ”Vem vill bli miljardär” som den hette innan den filmatiserades är kanonbra! Se inte filmen, läs boken! Jag lyssnade iofs på den som ljudbok med Eric Ericsson som uppläsare – och det var en fantastisk läsupplevelse. Berättelsens komposition känns fräsch och spännande. Som sagt, se INTE filmen och läs den gärna med öronen :)

  • Emma

    Nu är visserligen Neverwhere och We have always lived in the castle de enda två på listan jag har läst, men de är bra så man ryser båda två. Speciellt Neverwhere var en riktigt favorit hos mig när jag läste den, första såväl som fjärde gången.

  • Feuerzeug

    Lotta, bra! Då har jag en till godkänd listdeltagare som jag inte riktigt visste om jag kunde lita på.

    Emma, du, den verkar poppis den där Neverwhere. Bokholisten har också talat varmt om den (alla möjliga olika utgåvor dessutom).

  • bokoholist

    Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda.
    (jag fastnade inte för den, trots att jag äslakt andra bböcker av henne)

    Slam av Nick Hornby.
    (…visst har han gått stadigt utför?)

    White line fever av Lemmy Kilmister.
    (måste bara vara kul!)

    Slumdog Millionaire av Vikas Swarup.
    (kulknasig, men kräver att man är på rätt humör)

    I en klass för sig av Curtis Sittenfeld.
    (aka-porr, jag älskade den!)

    Ya-Ya-flickornas väg till fullkomlighet av Rebecca Wells.
    (uuuuh vad jag tröttnade efter frsta boken…)

    Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi.
    (underbart absurd, måste läsas, om inte annat så för att ta del av vad huvudpersonens farsa anser om boktokar ;))

    Häxan från Portobello av Paulo Coelho.
    (uff, jag har tröttnat på honom!)
    Zahiren av Paulo Coelho
    (ja…)

    Dexter is delicious av Jeff Lindsay.
    (slurp var ordet, sa Bull. Inte hans bästa, men helt klart läsvänlig)

    Stoltet och fördom och zombier av Jane Austen/Seth Grahame-Smith.
    (har man inte läst originalet så kan man nog läsa den utan att reta sig på hur lite jobb Seth egentligen har gjort)

    Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser.
    (yes, jäkligt fin bok!)

    De välvilliga av Jonathan Littell.
    (oh, jag har den också, ännu oläst)

    Neverwhere av Neil Gaiman.
    (den är ett MÅSTE!)

    Parfymen: en mördares historia av Patrick Süskind.
    (fascinerande äcklig istoria, sanslöst välskriven!)

  • Feuerzeug

    Åh, bokoholisten vad bra att du orkade gå igenom listan!

    Dig tror jag ju allra mest på. Och tänk att du tänkt nästan likadant om de flesta jag radar upp. Paulo Coelho t ex är jag himla trött på efter några totalt hjärnsläpp han gett ut, men å andra sidan var Veronica bestämmer sig för att dö väldigt bra och så även Elva minuter, så kanske att jag är på humör någon gång.

    Nick Hornby verkar ha fått en hjärnblödning som sipprat in och klantat till det mesta han gör numera.

    Men då har jag ett gäng bokoholifierade, dvs godkända. Den här I en klass för sig verkar ju sannerligen ha krupit upp högt på listan från att ha varit för mig helt okänd.

    Nu vågar jag mig absolut inte på att försöka läsa i din takt, men det vore intressant att se vad vi båda tyckte om De välvilliga ifall vi orkar igenom den.

  • bokstävlarna

    Nu vet du åtminstone till nästa gång att inte lita på en Neil Gaiman-blurb. Jag lärde mig också den läxan den hårda vägen, men förhoppningsvis så har du nu spridit kunskapen till ett helt gäng bloggläsare som därmed slipper falla i samma förrädiska fälla.
    (Stephen King brukar jag inte heller lita på när det gäller blurbar. Han rekommenderar alldeles för många böcker, och slänger superlativer omkring sig rätt vårdslöst, så ta alla hans tips med en stor näve salt.)

  • Feuerzeug

    bokstävlarna, ja det verkar ju inte helt pålitligt. Nästan som att de bara vill påminna om att de finns och att man ska läsa deras böcker istället.

  • Nike Nylander

    Stolthet och fördom och zombier är med största sannolikhet skittråkig om man inte läst originalet. Humorn ligger mycket i att man upplevt fjantbrudarna i original, och kontrasten som blir när zombierna kommer in i det hela :)

  • Feuerzeug

    Nike Nylander, gaaaah! Men originalet skulle jag aldrig orka igenom. Det verkar vara skilda bud om Austen-zombierna. Jag får helt enkelt testa och strunta i det om jag inte tycker det blir roligt nog.

    Jag har ju iaf sett filmen vid något tillfälle.

Kommentera

