Bebisbajs, människokött och magsjuka

Jag har varit magsjuk. Jag har även läst Dexter is delicious av Jeff Lindsay. Dexterserien är en älskad favorit och det här är den femte boken om världens gulligaste seriemördare.

Böckerna om Dexter Morgan, blodstänksanalytiker, har också blivit TV-serie. Jag började se TV-serien och eftersom jag gillade den så mycket letade jag i eftertexterna efter ”Based upon the novel by…” och genast sprang iväg och köpte böckerna.

Ingen har nog missat TV-serien, men det känns som att ganska många missat böckerna. Böckerna är bättre!

TV-serien följer de första två böckerna ganska väl, sedan tar TV-serien och böckerna en varsin väg.

I böckerna handlar det mest om Dexters inre värld. Man följer hans inre dialog konstant och det är skrivet så poetiskt att texten ibland sjunger fram när man läser. Jag älskar Jeff Lindsays stil. Och jag älskar hans karaktär Dexter, något så ovanligt som en hjälte som också är en mördare. Dexter är  ett rovdjur som bara jagar de som förtjänar det, de som mördar, men av fel orsaker.

Dexter is delicious av Jeff Lindsay

Dexter is delicious av Jeff Lindsay

I Dexter is delicious var språket inte riktigt lika poetiskt längre. Dessutom kvävs jag nästan av Dexters nya bebis och hans plötsliga kast mot fluffiga rosa moln som genast följer. Jag orkar inte med emotionella gnällspikar som velar och ältar. Önskar jag mig sånt kan jag läsa dålig chick-lit eller BOATs. Nu ville jag ha Dexter.

Det finns alltså en hel del jobbiga delar i boken, som gör den sämre än alla de fyra föregående. Samtidigt finns mycket av det jag tycker om ändå kvar.

Risken är att Jeff Lindsay ploppat ur sig en halvdan bok, faktiskt. Det gick bra länge, men nu verkar han ha slut på idéer, slut på smarta intriger och det känns mest sladdrigt, trassligt och jobbigt. Man läser väl ändå Dexter för att få höra om hans mörka passagerare och hur han mördar de onda?

För att inte låta allt för negativ så har jag ändå varit vaken och läst ”bara lite till” en del sena nätter och suttit klistrad vid vissa passager. Det är inte dålig underhållning, det är bara sämre än jag börjat förvänta mig. Och för få mord.

4 responses to “Bebisbajs, människokött och magsjuka

Kommentera

