Baby Jane, feeling blue, emobarn

Jag hade fått för mig att Sofi Oksanens Baby Jane skulle vara sorglig, men större uppfattning än så om innehållet hade jag inte. Så räcker det för dig också så kan du nog läsa den istället för det här.

Baby Jane av Sofi Oksanen

Baby Jane av Sofi Oksanen

I Baby Jane får vi genom huvudpersonens upplevelser möta den makalösa Piki. Piki är berättarjagets flickvän och dessutom en kändis i stadens lesbiska klubbscen. Kanske ska hon verka häftig, men hon är egentligen mest skränig och osäker. Bakom ytan hon visar upp ute bland folk har Piki panikångest och vågar inte gå ut dagtid. Hon går till slut inte ut alls och blir helt beroende av hjälp från andra. Dessa andra som underlättar hennes problem som den som hämtar mat åt ett världens fetaste köttberg som inte längre lämnar sin säng.

Kanske ska man bli ledsen av hur huvudpersonen ligger i badet i timmar varje dag och sover bort resten. Kanske ska man bli rörd av pillren, av samtalen med Piki, av hur de klamrar sig fast vid varandra. Men jag blir bara arg. Jag blir arg på personerna, på deras kraftlösa liv, på deras obefintliga jävlaranamma. Inte fan har de sisu. Jag vill ruska om dem, slappa upp dem och kasta ut dem i världen, där de ofrånkomligen åtminstone kommer uppleva någonting.

Kanske är det en viktig skillnad mellan människor. Om man blir ledsen eller arg. I så fall vet jag inte vad det betyder. Men jag läste fort och fräsande och sedan kastade jag boken på första bästa person och sade ”läs den här!”. För den är bra och väldigt läsvärd, men jag vill inte se den mer.

Baby Jane biter sig fast. Den är som äcklig hostmedicin, besk och välgörande. Om du är lika sen som jag, läs den.


One response to “Baby Jane, feeling blue, emobarn

Kommentera

