Tunnelbana, råttor och passager

Jag har börjat läsa Neverwhere av Neil Gaiman. Efter bokoholistens översvallande ord hade jag ganska höga förväntningar, men det dröjde knappt en sida förrän jag kände att det nog stämmer alltsammans. Det finns ett driv i språket och en underbar självklarhet med vilken varje ord följer på det föregående utan att handlingen blir självklar med det. Dessutom är karaktärerna överdrivet mysiga allihop ännu så länge.

Det enda smolket i min bägare är att jag måste läsa elitistmörkerbokcirkelsboken We have always lived in the castle av Shirley Jackson också innan nästa cirkel. Men det ska väl gå. Jag är ju inte den snabbaste läsaren alltid…

Neverwhere känns som ett härligt bra val full av läsglädje. Lite äntligen på det, eftersom jag läst några felval och deppsorkar på sistone.

3 responses to “Tunnelbana, råttor och passager

  • Ebba

    SVAR: tyvärr vet jag inte vilken Final Destination är, så jag kan inte säga om den är lik Döden i dina ögon…

    btw, roligt att du hittade till min blogg nu ska jag genast kolla in din!! :D

  • Feuerzeug

    Ebba, nu har jag förtydligat vad jag menade med Final destination i ditt inlägg.

    Fastnar alltid för rubriker om döden vettu ;) Därför hittade jag in till dig.

  • bokstävlarna

    Neverwhere är fabulös. Rakt igenom.
    När jag var i London några månader efter att ha läst boken första gången kunde jag inte låta bli att fnissa åt alla tunnelbanestationernas namn, som Angel eller Shepherd’s Bush… Många av namnen är ju bisarra i sig, men de blir ännu roligare när man börjar fantisera vidare om hur de kan tänkas te sig i Gaimans tappning…

Kommentera

