Det nödvändigt onda med tips

För mig har det gått så långt att jag misstror böcker som rekommenderas mig, just för att rekommendationer så många gånger visat sig vara total skit.

Fantastiska bokbloggare är så klart undantagna. Ni är ju både bevisat intelligenta och med god smak och bred erfarenhet. Ni är kvalificerade.

Nej, jag menar vardagsrekommendationerna, från kollegor, vänner, familj, bokhandlar, tidningar mfl. Lite kan sägas att en rekommendation också är mer värd än tio eller hundra. Ju fler som rekommenderar en bok, desto mindre tror jag på det. Tre miljarder kineser måste ha fel.

En annan som upplevt något liknande är Books-not-blogs från bloggen The books. Vi börjar recensionen av Books-not-blogs inlägg med följande citat: ”One Day är en sopig jävla bok. En sopig jävla bok det tagit mig flera månader att läsa klart, skall tilläggas.”

Sådan rak rättframhet gillar vi. Sedan följer dessutom en lista.

”1. Den är inte intelligent. Den är inte puckad heller men den är fan inte smart.
2. Karaktärerna är jobbiga och platta. Och destruktiva. Går och går men kommer aldrig fram.
3. Den är cheesy som fan.”

Jag gillar listor. Jag älskar listor.

Men så har vi dessutom slutklämmen: ”Jag vill inte läsa lättlästa saker som får mig att bli lite mjuk inombords (kräks).” och ”Som tur är har jag det perfekta botemedlet mot sån här sörja; SCI-FI.”

Nu har jag citerat nästan hela blogginlägget, men alla ni som känner mig lite ser ju direkt vad jag menar. Den här klimpen lägger jag till i länklistan, rss:en och kvalifikationskontot.


3 responses to “Det nödvändigt onda med tips

  • Bokbloggen (Bohusläningen)

    Det är därför boksiten Bok.nu är så himla bra, eftersom man får tips baserade på sina egna, tidigare betyg och inte från sina kollegor som kanske inte har någon smak! :)

    //Anna

  • Eve

    Härligt att läsa om någon som inte hyllar den boken (har bara läst hyllningar innan). Sådant är uppfriskande.

  • Feuerzeug

    Eve, själv har jag faktiskt inte läst den, men det hade jag nog inte tänkt ändå ärligt talat. Jag tycker i alla fall om när folk går lite motvalls och tycker olika. Ja, och särskilt som du också verkar göra, när det gäller sådana här allmänt hypade eller rosade böcker.

Kommentera

