Det var i Vredens tid

Vredens tid av Stefan Tegenfalk

Vredens tid av Stefan Tegenfalk

Efter en tid av fantasy och i alla fall mystik, kände jag plötsligt och inte helt oväntat för en redig, hård deckare. Alltså tog jag upp Vredens tid av Stefan Tegenfalk för att förbereda mig för nästa bok i trilogin, Nirvanaprojektet. En deckarserie måste kanske inte enligt alla läsas i ordning, men en trilogi måste det absolut.

Efter en ganska skakig början där det känns som att Tegenfalk inte riktigt vet hur han ska presentera karaktärerna, handlingen och sin stil på rätt sätt och på samma gång är jag nu helt fast. De betänkligheter jag hade börjar kännas oviktiga och jag vill bara veta mer.

Jag förlåter vissa språkliga knaggligheter. Den gamle polisen börjar kännas mysigare. Den unga polisen börjar kännas levande. Men framför allt så är jag helt begeistrad i de synnerligen hårresande morden och i det fantastiska scenariot som verkar ligga bakom. Jag ska inte avslöja för mycket, särskilt inte innan jag skriver själva recensionen, men det är medicin, det är neurologi, det är ond bråd hämnd och helt i nivå med zombievirus. Jag älskar det.

Särskilt älskar jag det eftersom det är en svensk författare som gör det. För mig är de allt för få.

3 responses to “Det var i Vredens tid

Kommentera

