Horribla Halfhead av Stuart B MacBride

Halfhead av Stuart B MacBride

Halfhead av Stuart B MacBride

Stuart B MacBride är samma person som Stuart MacBride. Dock har han valt att sätta dit ett B när han skriver science fiction istället för deckare. Jag vet vare sig varför det är nödvändigt att byta namn eller att göra den distinktionen mellan deckare och sci-fi, men så är det i alla fall. Alltså kan jag börja köpa deckare av karln. Han verkar ganska fenomenal.

Stuart B MacBride sparar inte på krutet. Redan på sidan två vänder jag mig bort i vämjelse och ryser av obehag och välbehag. Desstuom ringer en liten kocka redan nu och sjunger ”Chelsea Cain, Chelsea Cain”, trots att kopplingen är så ytlig som att det verkar handla om en författare med poetiska drag och med en huvudperson som är en ovanligt vansinnigt härligt makaber kvinnlig seriemördare. Me like.

Hör här:

They call them halfheads: convicted criminals, surgically mutilated and lobotomized by the State, then sent out to do menial jobs in the community so everyone will knowwhat happens when you break the law. There are no appeals, no reprieves, and no one ever comes back. Until now.

Dr Fiona Westfield, one of the most prolific serial killes Glasgow has ever seen, is waking up. Surrounded by blood and death and darkness. And she wants revenge.”

Det jag försöker säga är alltså att redan på sidan två så sitter jag, den blodsälskande zombiegalningen och kippar efter andan. Vad kan då hända sen?

Jag ska försöka hålla mina förväntningar på en rimlig nivå, men det känns väldigt lovande just nu. Och jag tänker inte avslöja vad som hände på sidan två, även om det är ”precis i början”. Jag vill nämligen låta er behålla den underbara chocken, helt för er själva.

Övriga recensioner av Stuart MacBrides böcker:


Kommentera

