Kassar fulla av böcker

Bokpåsar i porten

Bokpåsar i porten

Det här blir ett skrytinlägg. Den käre maken hittade två kassar fulla av böcker nere i porten som någon skulle slänga. Alltså tog han upp dem till mig för påseende. Yay! Lyckliga jag.

Det var en hel del kärleksromaner och en hel del trams, men jag plockade ur ett par stycken i alla fall:

  • Från doktor Klimkes horisont av Håkan Nesser
  • Svart flicka vit flicka av Joyce Carol Oates
  • Lindansarna av Desmond Bagley

Sedan hittade jag också en bok som blev rolig på ett oväntat sätt. Hör här bara:

”Överkommissarie Alan Banks har aldrig kommit över sin bäste vän Graham Marshalls försvinnande och förmodade död, sommaren 1965. Och framförallt har han inte lyckats glömma sin egen roll i det hela.

Efter 35 år återfinns plötsligt skelettet av Graham. Samtidigt får polisen en anmälan om en försvunnen tonårspojke. Banks kan inte undgå att se ett samband mellan händelserna och han blir fast besluten att ta reda på sanningen om pojkarnas öden.

Utredningen för honom tillbaka till barndomshemmet. Där tvingas han konfrontera sina minnen och inte minst sin fader, som aldrig kunnat acceptera sonens yrkesval.

Snart inser Banks att det finns någon som inte vill att han gräver djupare i det förslutna – och gränsen mellan förövare och offer är på väg att bli allt otydligare.”
(Efter alla år av saknad av Peter Robinson)

Om vi dessutom lägger till en inledning om ett fält med ett lik… Men den här boken utspelar sig i England, inte Irland. Jag tänker så klart på Tana French, både på Faithful Place först och sedan Till skogs.

Håller ni med? Visst finns det en likhet? Det är nästan så att jag vill läsa den bara därför, men det finns ärligt talat inte någon känsla i den.


5 responses to “Kassar fulla av böcker

  • Marta

    Å, härligt! Jag läste Svart flicka vit flicka förra året (tror jag) och tyckte mycket om den, eller snarare gjorde den ett väldigt starkt intryck. den är mer obehaglig än njutbar men med tanke på temat är det väl meningen. En av mina favoriter av Oates.

  • bokoholist

    Jag hjärta Peter Robinson, fast de tidiga böckerna (bl a den du hittade) är bäst. ”En ovanligt torr sommar” var min första Robinson, jag hakade direkt.

  • Feuerzeug

    Marta, din kommentar hade fastnat i skräpposten tills nu. Mycket illa av skräpposten och mycket illa av mig att inte upptäcka.

    Det låter bra att det är en av de bästa. Vissa hyllar ju Oates till skyarna gång på gång, så det ska bli spännande att se vad jag tycker om hennes skrivande. Obehaglig låter bra. =)

  • Marta

    ingen fara med skräpfiltret, jag tar det inte personligt :)
    jag gillar generellt Oates men kan hålla med om att hon är ojämn. den här hör dock till en av de absolut bästa och nyanserade skildringarna av rasism som jag läst, just för att den är så subtil och inte har någon enkel offer/skurk-uppdelning.

Kommentera

