Biblioteksvurm, Elib.se och Elitistmörkerklubben

Nästa Elitistmörkerbok är Döden på en blek häst av Amanda Hellberg (mer om den alldeles strax…). Eftersom jag av någon orsak blivit anti av olika recensioner på bloggar (jag tror folk gillar den, men jag gillar inte det de säger att de gillar med den o.O), så ville jag inte köpa den för 164 kr på Adlibris.  Istället tog jag mig för att leta reda på den på Elib.se.

Elib är ledande i Norden inom distribution av digitala böcker. Våra tjänster finns i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Elib grundades år 2000 och ägs gemensamt av Bonnierförlagen, Natur & Kultur, Norstedts förlagsgrupp och Piratförlaget.
(från Om Elib.se på sajten)

På elib.se får man upp titel, författare, beskrivning, sammanfattning, ISBN, förlag, kategori, recensioner, format för försäljning och utlåning samt köplänkar och utlåningslänkar. Det är vansinnigt och komplett! Det är underbart!

Döden på en blek häst av Amanda Hellberg

Döden på en blek häst av Amanda Hellberg

Jag valde att låna på bibliotek. Eftersom jag har en androidmobil och -surfplatta så behövde jag lite mer instruktioner än de som finns bara för att få hem boken. Som tur är har Elib.se beskrivit hur man får hem biblioteksböcker till sin android.

Jag laddade alltså ner Aldiko till androiden. Adobe Digital editions hade jag redan på datorn. Sedan klickade jag hem boken efter att ha knappat in bibliotekskortnumret och PIN. När man klickar på filen som laddats hem kommer boken upp i Digital Editions. Därifrån kan man sedan dra och släppa boken till sin anslutna androidmackapär. Man kan även, enligt uppgift, hämta böckerna direkt till aldiko på androiden.

Det här måste vara abibliofobens stora dröm och räddning. Aldrig mer är du utan böcker! Sveriges samlade eboksutbud (och ljudböcker) ligger vid dina fötter och det är gratis.

Aldiko är dessutom väldigt snyggt och trevligt. Lite flashigare än FBReader, som jag hade innan och där man kan ladda ner böcker direkt från t ex gutenberg.org, men som inte klarar Adobe DRM-filer som de som biblioteket använder.

Från och med nu ska jag leta reda på en massa kul böcker på elib. Jag ska läsa svenska böcker på svenska därifrån. Jag ska prova olika deckare, science fiction och fantasy. Det är ju nämligen en stor fördel att kunna provläsa, låna, välja och vraka utan att behöva ta det där beslutet om att köpa, som jag vanligtvis annars gör. Dessutom ingen tung kasse att bära hem eller jobbiga återlämningsdatum att passa. Arga bibliotekstanten skulle vara stolt!


11 responses to “Biblioteksvurm, Elib.se och Elitistmörkerklubben

  • Maria

    Så himla bra att man kan låna e-böcker till Android nu. Jag har inte provat det än, men ska när jag har läst ut några av pappersböckerna jag har lånat. ;)

  • Feuerzeug

    Maria, det var lätt också! Idag lånade jag Googolplex av KG Johansson, svensk science ficiton. Senare tänkte jag läsa Nesbö på ebok, för de verkar finnas som eböcker allihop. Det bästa är ju att man kan ha en pappersbok och en ebok med sig samtidigt ifall en tar slut. ;)

  • fabucjonas

    Kul för e-boksläsare att eLib är bra för dem. Men jag måste tillägga ett för många okänt faktum rörande eLib och bibliotek. De tar så saftiga taxor per utlån av e-böcker jämfört med de gamla avtalen med pappersböcker att bibliotekens budget inte orkar med, och i förlängningen hela bibliotekstanken hotas i tider som ändå präglas av nedskärningar. Så de har allt en mörkare sida också, tyvärr.

  • Feuerzeug

    Det är väl förmodligen inte elibs fel att det är höga taxor. Det lär ju vara samma momssats som gör att eböcker är opropotionerligt dyrare än pappersbok eftersom de räknas som digitala varor.

    Bättre då att fortsätta låna så att momsen ändras för bibliotekens skull.

  • fabucjonas

    Ja. Det är ju såklart deras svar. Sen att visst, de är inte ensamt skyldiga, men det är lite märkligt att utlånen blivit så mycket dyrare för biblioteken i denna nya tid av (framställningsmässigt billigare och hållbarare) medier. Men visst, jag håller med dig. Momssatsen borde självklart vara 6%.

  • Feuerzeug

    Ja, det är inte rätt, det är det inte. Självklart bör inte eböcker vara dyrare än vanliga pappersböcker. Samma pris, visst, men inte dyrare.

    Jag kan dock inte tänka mig att ignorera ett underbart ”nytt” läsmedium bara för det. För då kommer det aldrig bli rätt.

  • Sofia

    Och här kommer jag: ”gnällkärringen mot strömmen”! :-)
    Elib må vara smidigt, men de har tyvärr ett väldigt tunt utbud. Jag har en mastig lista över böcker jag vill läsa, men på elib fanns kanske bara tre fyra stycken av dessa.
    Jag saknar också mer kurslitteratur i e-boksformat. Det hade man sparat många tusenlappar på, men det vet väl bokförlagen också. Jag går på en stor utbildning som finns på de flesta högskolor och universitet, men inte en enda av mina kursböcker fanns på elib.
    Lånade även hem en läsplatta från biblioteket och blev även där lite besviken. Det sades att skärmen och bläcket skulle vara precis som en vanlig papperssida, men istället var det grådaskig bakgrund och blek text. Det värsta var dock att läslampans ljus reflekterades i skärmen så att man inte såg något. Och utan lampa sg man ju inte heller något i mörkret. Samt att både jag och sambon höll på att bli galna på ”klicket” när man byter sida. Och det får man göra ofta med en läsplatta, eftersom de är så små. Jag väntar med spänning på bättre utbud och bättre och billigare läsplattor! :-)

  • Feuerzeug

    Sofia, Elib må inte ha allt, men det är ju inte deras fel. Däremot visar de allt de har tillgång till på ett bra sätt, vilket var min poäng.

    Fler e-böcker vore trevligt, men det är ffa upp till riksdagen vad gäller momsen och förlagen vad gäller val av media.

    Samma sak för kurslitteratur. Inte så konstigt. De universitet som har kurslitteratur för eböcker brukar ha dem bara för lokala användare. Alltså kan man inte länka till dem från Elib.

    Läsplattor är jag inte heller så imponerad av, så här predikar du för kören. Jag föredrar vanliga surfplattor. Dem kan man läsa i mörker. Där kan man stänga av alla jobbiga klicka. Och man kan surfa och blablabla.

    De finns dessutom till bra pris och i lagom storlek. Börja kolla efter en surfplatta, tycker jag och strunta i läsplattorna.

  • Sofia

    Jo, det är klart. Men visst blev man lite avis när en gästföreläsare nämnde att studenter i Kanada, eller om det var USA, fick hela sin studentlitteratur gratis i e-boksform. Jag har också insett att surfplattorna är överlägsna. Läsplattorna är löjligt dyra med tanke på vad lite man får. Min enda invändning är att jag blir så trött i ögonen av skärmljuset – i alla fall om man ska läsa i flera timmar och att de suger mycket batteri.

Kommentera

