Det här blev ju virkligen bra

Jättefilt av babetterutor i närbild

Jättefilt av babetterutor i närbild

Jag gav mig ju på att pyssla för ett tag sedan. Då blev bloggen tillfälligtvis en pysselblogg när jag gav mig på amigurumi och sedan igen när jag virkade blommor.

Nu är det dags igen. Efter ett tag tröttnade jag på blommorna och började göra en stor filt. Tanken var att ligga och läsa under filten hela vintern. Det lyckades! Det tog ungefär tre månader, men sedan var babettefilten inspirerad av en bild från Ravelry klar. Däremot glömde jag visst blogga den tills nu.

Jättefilt av babetterutor

Jättefilt av babetterutor

Poängen med filten är att den ska se så där härligt klimtig ut och att den ska vara stor och skön. Dessutom har jag i ena änden lämnat två hål mellan rutorna så att jag kan sticka ut armarna när jag läser, så att jag inte fryser. Riktigt smart måste jag säga. För att veta i vilken ände hålen är har jag satt fast några av de virkade blommorna där.

Jättefilt av babetterutor

Jättefilt av babetterutor

Vill du också ha en stor läsfilt? Kan du göra mormorsrutor så är halva slaget vunnet. Istället för att göra grupper om tre-fyra så gör man stolpar längs hela kanten. I varje hörn blir det ett litet hål på varje varv, som du ser på närbilden. Gör sedan tusen sådana rutor. Nä, men gör en ritning som stämmer med hur stor filt du vill ha, med rutor om 2, 4, 6, 8, 10 och 12 varv. Sedan virkar virkar virkar du. Försök gärna få ytterkanterna i så många olika färger som möjligt. Lägg sedan ut rutorna så att ingen ligger intill en ruta med samma färg på ytterkanten. Sy ihop dem hur du vill. Jag sydde med filtsöm på baksidan, så där är det en tunn svart kant mellan varje ruta, ganska snyggt. Glöm inte att lämna ett par kanter öppna om du vill ha hål för läsarmarna. Sedan gjorde jag ett par-tre varv runt hela filten som kant och slutligen även runt läshålen en liten kant med vanliga stolpar. Klart!

Tidigare om pyssel:

5 responses to “Det här blev ju virkligen bra

Kommentera

