Veckans läsning 19, v5

Den här veckan har gått i alternativhistoriens tecken. Jag började med Third reich victorious: Alternate decisions of World War II av Peter G. Tsouras (editor), som jag tänkte skulle bli en bra introduktion till genren.

Tricket är ju att historiska händelser förändras och att historien därmed får en annan gång. Det ger verkligen en insikt. Varför ser världen ut som den gör idag och hur hade den annars kunnat se ut? Jag blir ganska ödmjuk inför att människors enskilda beslut kan påverka så mycket.

Under tiden jag läst Third reich victorious har jag lagt ut en lektion per kapitel om hur scenariot beskriver att kriget kunnat sluta annorlunda:

Jag har även beställt och fått ett supermegastort och härligt bokpaket, vilket också resulterade i att bokhyllan rensades och att det tillkom böcker jag skänker bort. Snart ger jag dem faktiskt till Myrornas. De tar plats och stökar till. Veckan ut max, får de vara kvar.

Vid en surfrunda på Goodreads hittade jag uppföljaren till The passage (kommer 2012), som i och för sig visade sig vara en gammal nyhet, men som resulterade i att jag, Sara BE på Glorybox och bokoholisten funderar på att samläsa lite i februari/mars. Vi har nämligen alla tre lyckats misslyckas med att läsa boken som alla talar så väl om.

Sedan har jag fått kassar fulla av böcker, fast jag behöll bara tre. Jag lånade en ebok på Elib.se, Döden på en blek häst av Amanda Hellberg (bokcirkelbok). Tyvärr var den dödstråkig och jag avbröt läsningen. Det resulterade i att en del faktiskt kände igen sig mitt bland alla hyllningar. Läxa: vi gillar olika.

Jag har även funderat på om saker kan vara både intressanta och tråkiga? Det kom nog inte fram något självklart och entydigt svar på det.

Jag baxade också ändan ur och publicerade resultatet av min pysslighet, en jättelik virkad bokläsarfilt. Den blir bara kärare och kärare för varje gång jag läser i den.

Under helgen har jag just börjat läsa Offerrit av Johannes Källström. Det kommer en uppdatering om hur det går med det, men jag kan ju säga att Massolit förlag nu fått revansch.

3 responses to “Veckans läsning 19, v5

  • Liselotte

    Intressant det där med spekulationerna ”om” historien tagit en annan vändning. Jag har dock svårt att se att det skulle ha gått så annorlunda ang. massutrotningen pga. det allmänna judehatet och rasbiologins starka ställning just då. Sverige var världsledande tillsammans med Tyskland om ”forskning” kring raser och karaktärsdrag. Frenologer från Uppsala rasbiologiska institut reste runt och mätte skallar.Tas det upp något om tidströmningarna eller fokuseras det mest på individer som påverkat händelserna?

    PS/ Ang. att kritisera så är det alltid härligt att läsa en välskriven analytisk recension – som du brukar ha.

  • Feuerzeug

    Liselotte, ja frågan är ju om Hitler alls var central för hur det gick eller inte, _egentligen_. Var det han som drev på för att faktiskt utrota människor, eller vad han bara en av många med samma vridna önskan? Hade någon annan tagit hans plats om han inte fanns där?

    Jag tycker om att ifrågasätta varje steg och det du just tog upp är ju absolut något som kan omkullkasta nästan varje scenario.

    Får också tacka så mycket apropå kritik och analys. Det är nog ungefär det finaste omdöme du kan ge mig, eftersom det är bland det jag håller högst. Jag är väldigt tacksam och ska gärna försöka fortsätta i samma stil.

    Jag såg för all del samma sak när jag besökte dig tillbaka, men nu får jag vara försiktig så att vi inte dunkar allt för mycket rygg på en gång ;) Då är det ju ingen som tror på oss!

  • Liselotte

    Hu! En klubb för inbördes beundran vore ju rysansvärt! ;)

Kommentera

