Stuart MacBride gör det igen, nästan

Dying light av Stuart MacBride är del två i serien om DS Logan McRae. Jag har redan läst första delen Cold granite och älskat den och före det hans sci-fideckare Halfhead, som var helt fantastisk.

Dying light är en andrabok på flera sätt. Handlingen är inte lika omtumlande som i första delen och det är fler motgångar, motvind och motvalls chefer än i första boken. Men den är bra.

Stuart MacBride

Stuart MacBride

Vi är tillbaka i Aberdeen i Skottland förstås. Logan blandas in i flera utredningsgrupper och flera fall på samma gång. Det är prostituerade som kidnappas och slås ihjäl, kroppar som hittas styckade i skogen, en pyroman som bränner folk inne och galna proffsbrottslingar som torterar folk. Inte konstigt att det ibland blir lite mycket att hålla reda på, men MacBride håller isär fallen bra ändå och resultatet blir att man har en hel del ledtrådar att hålla isär och ett inte helt enkelt jobb att försöka lista ut vem mördaren (mördarna) är.

Det är underhållande, välskrivet och bra, men jag kan inte låta bli att ändå känna att det är lite av en transportsträcka till nästa bok. Kanske är jag redan bortskämd och tar MacBrides storhet för given.

Även huvudkaraktärernas liv går framåt i Dying light. Logan har skaffat ett privatliv. Hans gamla flamma likaså. Journalistkompisen Colin har både ett privatliv och en jäkla massa problem att leva med. Jag får känslan av att det byggs upp till en hel del utlösande scener i tredje boken. Till exempel vill jag gärna veta om Logan tänker fortsätta fantisera om den söta unga fiskalen. Eller om han kanske tänkte växa upp lite istället.

Liksom i Cold granite och Halfhead är de kvinnliga karaktärerna underbart realistiska. Kvinnor kan både vara kvinnor och personer på samma gång. De kan vara komplicerade och ha personligheter. Och män kan vara lika komplicerade. Och det är så jävla skönt att slippa stereotyperna till och med i en deckare om döda prostituerade. Det är nog mycket därför jag älskar MacBride.

Något annat jag tänkte på under läsningen var varför man läser deckare. Jag funderade på om man kanske behöver läsa om människor som gör vad de ska trots motgångar, som har dåligt samvete för att de inte jobbar ännu mer, gör ännu mer, löser fler problem (brott) och räddar fler liv. I våra egna gråbeiga liv kanske vi inte direkt sätter dit brottslingar och räddar liv på daglig basis, men nog har vi samma problem ändå. Man önskar att man kunde göra mer, att man kunde släppa jobbet hemma och stressa ner istället för att tänka på måndag samma ögonblick man stretar iväg hemåt på fredagskvällen. Eller så projicerar jag. Men jag tror det ligger något i den här teorin.

I deckare får vi lösa problem och göra stordåd och samtidigt känna igen oss i att aldrig räcka till för våra förhållanden, för jobbet, chefen, kollegan, grannen eller samhället.

Så fruktansvärt deprimerande. Bäst jag läser mer zombieböcker, för där finns ju inga underliggande sanningar om oss själva, eller hur? ;)

Övriga recensioner av Stuart MacBrides böcker:


3 responses to “Stuart MacBride gör det igen, nästan

  • LINA - BIBLIOFILERNA!

    Det kan säkert vara en orsak till att vi läser deckare och böcker över huvud taget och just därför kan det nog vara bra att läsa om zombies eller någon lättsmält chic lit mellan varven också =)

    Har inte läst Stuart MacBride ännu, men blev riktigt sugen på att ge honom en chans nu, tack för tipset! =)

  • Feuerzeug

    Lina, nu måste jag skälla på dig trots att du typ höll med mig. Zombier lättsmälta? Hallå! Där kan vi snacka om en genre med långtgående tolkningar. Varför läser vi om zombier egentligen? Det måste jag förklara någon dag. ;)

    Men jo jag tror nog det är lite extra så för deckare och att varje genre kanske har sin medicin. Chicklit kan ju mycket riktigt vara lättsmält och en fantastisk medicin mot depp, leda, dålig läslust, stress och en massa andra åkommor.

    Och läs för tusan MacBride. Han är grym.

    Sara, vilken lyckost du är! Ååååh, det blir wunderschön att få prata Halfhead med dig. Läs den till på fredag! ;)

Kommentera

