Day by day, världens bästa zombieroman

Jahopp. Då var jag där då. På toppen av min zombielitteraturläsarkarriär. För aldrig kommer jag läsa en bättre zombieroman än Day by day armageddon av J.L. Bourne. Stora ord? JA! Men den förtjänar dem. Den förtjänar allt.

Day by day armageddon är skriven i dagboksform och börjar strax innan zombiesmittan bryter ut. Vi får inte veta mer än vår huvudperson vet och den okunskapen är en av bokens stora fördelar. Vi slipper informationsöverdosen och blir istället nästan svältfödda ibland, särskilt som boken är rikligt påskostad med bilder och till och med överstruken text som man kan bli galen på att inte få läsa. Jag har försökt skrapa bort bläcket, men man ser ändå inte vad det står under. (Gaaah!)

Bokshopping 2011-01-02

Bokshopping 2011-01-02

JL Bournes huvudperson är militärpilot. Han får i bokens början flyga spaningsuppdrag och ser själv hur illa det är och förmodligen kommer bli.

Han är inte helt normal, vår hjälte. Han har sedan tidigare installerat solpaneler på sitt hus och ubåtsbatterier som kan laddas upp av solpanelerna och ge elektricitet om huvudströmförsörjningen bryts. Han börjar vid första misstanke samla mat och ammunition. Han sätter galler för fönstren och förbereder sig på en lång belägring.

Så långt allt gott, men sedan händer det saker och vi får en sk SHTF-situation, som vår hjälte skulle ha sagt. Jag inser nu att jag aldrig fått veta vad han heter eller mer precist hur han ser ut eller hur gammal han är, ytterligare en stark fördel med bokens format. Jag älskar att få tänka själv. Kanske vet man inte ens egentligen om han är en han… Kanske behöver det inte alls vara en man.

Under äventyrets gång träffar vå hjälte på fler överlevare av varierande karaktär. En del slår följe, andra… inte. (Läs!)

Texten är personlig, men aldrig slarvig. Ibland får vi veta vad huvudpersonen planerar, ibland berättar han efteråt vad som hänt. Ibland funderar han och skriver ner sina tankar, ibland repeterar han bara dagens händelser.

Det är gott om action och zombiegottigheter, men ändå väldigt krasst och enkelt beskrivet, samtidigt som det också är personligt. Väldigt svårt att beskriva så att det låter rimligt, men det är bra.

Det finns redan en uppföljare till Day by day armageddon, som heter Day by day armageddon: Beyond exile. Det finns även en tredje bok skriven, men ännu inte utgiven. Det är alltså bäddat för att JL Bourne blir zombiegenrens prins, om än inte konung (Kungen är Max Brooks så klart. Ledsen, David Wellington, men ingen prinstitel för dig idag. Här är du faktiskt besegrad.).

Jag vill läsa om den, jag vill läsa uppföljaren, jag vill läsa trean. Det här är så bra på så många sätt.


5 responses to “Day by day, världens bästa zombieroman

  • fabucjonas

    Antecknar till min want-list. F.ö. en mycket bra skriven recension utan spoilers (det är svårt, halkar själv ofta dit på den biten).

  • Creutz

    Jodå, jag har läst den, och jag har läst uppföljaren, och jag köper nog med tiden – när den väl kommit ut – den tredje boken också. Jag lovordar den också, om än inte fullt lika jublande som du… Det känns närmast som att jag sett en välgjord amerikansk miniserie. Och det är ju inte dåligt.

    — Författaren förefaller emellertid inte vara lika sympatisk som böckerna. Day by Days huvudperson verkar vara författaren på steroider… Vapenskramlande tjänstgörande soldat, Tea Party-typen…

  • Feuerzeug

    fabucjonas, Tack! Det är precis vad jag eftersträvar, en recension som är bra utan att spoila.

    Creutz, lustigt det där ändå. Hur man tycker ganska olika om samma bok. Jag älskar verkligen det här formatet för zombiegenren. Författaren ja… Jag bryr mig förvisso inte jättemycket om hur han är, liksom jag inte bryr mig om hur de artister är som gör musik jag vill lyssna på, men det stämmer säkert att det är lite av en förhärligande dröm om honom själv.

    Måste. Ha. Beyond exile. NU! =D

  • Creutz

    (Men Max Brooks bok är tamejfan det bästa jag läst i genren, så där håller jag med dig till hundra procent…!) :)

  • Feuerzeug

    Ja Max BrookS är oslagbar tror jag. Hoppas filmen kommer snart. Jag ska köpa den på bluray och se den varje helg.

Kommentera

