En ny sorts riktig zombie

David Wellington är en unik stjärna på zombiehimlen. Jag köpte hans tre böcker i zombieserien på impuls och förväntade mig något klassiskt, genretroget och bekant. Så blev det inte alls. I Monster island (Zombies #1) fanns förvisso bekanta element, men man fick även möta apokalypsen ur zombiens perspektiv och när handlingen fortskred gled vi allt längre ifrån det bekanta och in i en helt ny version. Jag gillade Monster island från början, den var bra. När jag nu läste Monster nation (Zombies #2) måste jag säga att den var nog ännu bättre.

Risken med att förvrida en genre som Wellington gör är förstås att de trogna zombieläsarna blir arga och besvikna. Ett tag var jag nära att avfärda hans värld som flummig och otrolig. Men så blev det inte. Zombier i sig är nog så otroliga, visst är det så, men zombiegenren brukar ändå innehålla en fanatisk realism som gör resten rimligt. Wellington gör uppror mot den traditionen. Han blandar in element av magi och övernaturlighet, som han dock envisas med att förklara lika torrt och realistiskt som om det hade varit ”en vanlig pandemi”.

”Wellingtons zombier är som zombier är mest vid första anblicken. Men det finns några skillnader. Tanken är att zombiesmittan sprids som vanligt och efter att man insjuknat, fått feber och dött så vaknar man upp igen som en zombie, full av hunger efter kött och liv. Zombierna är för all del döda. De andas inte och har ingen puls. Deras kroppar ruttnar och om de inte äter går förfallet fort. Men orsaken till att de blir själlösa monster är att hjärnan förstörs mellan liv och odöd. För en påhittig och kunnig person kan det kanske gå att undvika…

Så lät det efter Monster island. Så här efter andra boken måste jag omformulera mitt uttalande. Tanken är inte alls att zombiesmittan sprids som vanligt, visar det sig. Det här är inte ens en smitta i vanlig mening. Vad det innebär får ni se när ni läser.

Bokshopping 2011-01-02

Bokshopping 2011-01-02

Där Monster island påminde oss om de människor zombierna varit och vad som hänt med mänskligheten, så fokuserar Monster nation snarare på hur olika människor fungerar i kris. Vem väljer att göra vad? Vad är vi utöver våra personligheter och kan vi behålla den även efter apokalypsen?

Även i Monster nation får vi uppleva handlingen från en zombies perspektiv. Även här finns övernaturliga inslag man måste acceptera för handlingens skull. Men det går bra. Vi får träffa en och annan bekant person, men fokus ligger på nya karaktärer och Monster nation är i princip helt fristående från Monster island.

Innan jag läste Monster nation, hade jag uppfattningen om att den skulle handla om tiden innan Monster island, dvs hur gick det egentligen till när smittan spreds. Det är nog både sant och falskt. Historien är ganska parallell även om den fokuserar på smittspridningen, på andra personer och en annan handling.

Vi följer framför allt en kvinna, som kallar sig själv Nilla. Hon är en zombie och hon minns nästan ingenting av sitt liv som levande. Hon är ständigt på väg någonstans och på vägen dit träffar hon både levande och döda, som inte alltid försöker döda henne.

Vi möter även den lydige soldaten, ansvarig för att hålla smittutbrott i schack till varje pris, men som har en enorm mänsklighet, inte klarar av att se människor offras och som till och med är beredd att se människan i zombien.

En del gör profit, andra gör allt för kärleken. Det är en hisnande resa som inte alls handlar om resan. I normala fall hade jag sträckläst den och behövt smälta den ordentligt i efterhand, men nu var det nog ändå tur att jag blev tvungen att läsa långsamt. Jag hann fundera under tiden jag läste och i efterhand tror jag det både var bra och tvunget. Som en sann zombieroman handlar Monster nation om mer än bara zombier.

Som kursdeltagare i Att överleva en zombiekatastrof på ABF har jag haft orsak att sätta mig in i Max Brooks zombiedefinition. Så här i efterhand tror jag att Wellington kanske tagit The zombie survival guide, medvetet använt allt det Brooks säger att en zombie inte är och ändå gjort det till en riktig zombie. Det är skickligt, för jag vill ha riktiga zombier. Ändå har jag köpt hela konceptet utan problem.

Om ni också är sugna och inte ens orkar gå och köpa eller beställa hem böckerna, så finns de faktiskt online på David Wellingtons hemsida, där t ex den mycket lockande Plague zone finns, som inte ens existerar i pappersform.

Mer om David Wellington:

18 responses to “En ny sorts riktig zombie

  • Stéphanie

    Tack för ditt lagom tips. Ska genast kolla upp det. Och tack för ett bra inlägg om zombier. I love them!

  • Stéphanie

    Tack ska du ha..igen =)

  • crankoral

    Jag vill ju promt ge mig i kast med att läsa mer om zombier. Har kommit fram till att det kanske inte är lika obehagligt att läsa om som att se själv på film, och det finns helt enkelt ingen som orkar se zombie film med mig längre, efter alla dessa år av gryningar. Hur som helst, du tipsade ju om World War Z och nu läser jag det här och jag vill läsa både och, men har du något tips med var jag skall börja? Vilken tycker du är bäst att ha läst först? Vet att det inte är samma författare men du som har läst kanske tycker något om det ändå.

  • Feuerzeug

    crankoral, missförstå mig rätt nu, för David Wellington är bra, men det är absolut World War Z du ska läsa först! Den är, tycker jag, nyckelbok för hela genren och helt makalöst bra även för icke zombieälskare.

    Här har jag skrivit lite om den:
    https://feuerzeug.wordpress.com/2010/08/24/de-oforglomliga-bockerna/

    Han har ju även skrivit The zombie survival guide, men den är mer en kuriosabok med fakta.

    Sedan är Wellington underbar eftersom han skriver bra och vågar göra något nytt. Alla försöker förstås göra zombien till sin egen, men han tar verkligen ut svängarna.

    Det ska bli väldigt kul att höra vad du tycker. Berätta gärna och ge mig en länk om du recenserar.

  • Emmas Bokhylla

    Ater igen fick jag Zombie-sug. Maste gora nagot at saken snarast!

  • hemlig

    När köper fröken zombie stompers?

  • Feuerzeug

    hemlig, hahaha hrrrrr! Jag tror inte det är min stil riktigt, men de är väldigt fina.

  • crankoral

    Jag kommer heltklart läsa Word War Z först då, kan tyvärr inte köpa och ge mig på dem direkt fastän jag gärna vill då jag redan hunnit önska mig både den och Zombie survival guide till den stundande födelsedagen, och dubletter vill jag ju undvika att ha. Tar mig säkert an Wellington sedan också! Länkar helt klart när jag recenserar, ska bli kul att se om vi tycker lika!

  • bokoholist

    Jaha du. Nu blev du en dyr bekantskap igen. (ilar vidare mot amazon.com)

  • vådan av cookies « (inte så) Anonyma Biblioholister

    […] till Feuerzeug, kvinnan som jag önskar vore min […]

  • Swedish Zombie

    Hej & tack för ett intressant blogginlägg! När jag läste trilogin reagerade jag precis som du bloggade att en zombiepurist skulle. Men jag gillade det och bestämde mig för att gilla Wellingtons sprudlande fantasi. Det jag ogillar är hur han helt ballar ur i vissa dialoger, jag menar de som är satta i fetstil då mumier och skit pratar, plötsligt blir det bara sååå pinsamt. Dessutom var den sista delen, Monster planet, i jämförelse med de andra delarna så undermålig…

    Kul att hitta din sida och att du läst & skrivit om Wellington!

    Gud fred/Jonny

  • Feuerzeug

    Swedish zombie/Jonny, ja antingen blir man bara arg, eller så bryter man ihop och går vidare och gillar Wellington. ;)

    Visst ballar han ur. Hela tiden. Fast jag vet inte om han gör det dåligt egentligen. Bra att du tar ner sista delen, som jag inte läst ännu. Nyss var förhoppningarna ganska höga nämligen.

    Jag hittade din sida nyss också och lade den i rss:en på en gång. Massor av bra tips!

    Får jag klaga lite så måste du genast börja skriva zombieR istället för zombies. ;) Jag är hårdare på språkhangups än zombieteori tydligen.

  • Swedish Zombie

    Är du klar med Monster Planet nu tro? I så fall, var du nöjd med fördelningen övriga monster – zombisar? (Förlåt, zombieR, jag ger dig 100% rätt där!)

    Nu ska jag försöka peta in dig i min RSS-grej. Och din kompis bibliholist också. Bra bloggar båda två. Det fanns tydligen mer än Kizzie i bloggvärlden har jag sent omsider upptäckt!

  • Feuerzeug

    Heh, nej jag har inte läst Zombie Planet ännu. Jag drar ut på mina serier genom att läsa andra böcker emellan.

    Men vi får väl se om det blir för mycket, eller om jag köper det också.

    Jag är även sugen på hans vampyrböcker nu även om jag normalt sett inte är jätteförtjust i vampyrer.

  • bokoholist

    Samtliga tre Island-are trillade in i det Bokoholistiska hemmet medan jag var i Berlin. Yes!

  • Feuerzeug

    bokoholisten, yay! Mycket spännande om vi åter igen tycker samma sak. Lycklig läsning. =)

  • Monster Island – yay « (inte så) Anonyma Biblioholister

    […] Feuerzeug är en av de som lyckas allra bäst nästan oavsett vad hon skriver om, och när hon dinglar en annorlunda zombie-trilogi framför snoken på mig, ja då är det kort avstånd mellan tanke och handling. Jag klickade hem tre David […]

Kommentera

