Du glömmer dina drömmar i Hungerspelen

Hungerspelen av  Suzanne Collins var en ganska oväntad älsklingstrilogi i bokhyllan. Vad jag än må ha att säga om de långa beskrivningarna av glam och kläder och det tröttsamma velandet mellan Peeta och Gale, så är det ändå böcker jag läst hungrigt och gärna hela natten. Jag har nu avslutat den sista delen, Mockingjay och kan se tillbaka på hela historien.

Hungerspelen handlar om en värld, kanske en framtid, där Nordamerika blivit till Panem, en stat där tolv distrikt hålls som slavar av Capitol, huvudstaden. Distrikten producerar och huvudstaden konsumerar. I huvudstaden hänger man sig åt mat och nöjen medan man i distrikten går hungrig och dessutom tvingas sätta livet på spel för mat.

Hungerspelens huvudperson Katniss riskerar allt varje dag när hon tar sig utanför stängslet som omger Distrikt 12 och jagar mat åt sig själv och sin familj. Hon riskerar även livet tillsammans med alla andra ungdomar i de årliga Hungerspelen. Varje år dras en lott och en pojke och en flicka från varje distrikt måste delta i en kamp till döden i Hungerspelen, som visas på tv för hela Panem. Vinnaren överlever och får mat till sin familj. Förlorarna dör.

Självklart hamnar vår hjältinna Katniss i Hungerspelen. Med hjälp av framför allt sin träffsäkerhet med pilbågen lyckas hon faktiskt vinna spelen. Med sig som vinnare har hon Peeta från samma distrikt, som hon under spelens gång låtsas vara kär i som ett reklamjippo. I slutändan blir det mer än ett spel och Peeta och Katniss kommer varandra väldigt nära.

I andra boken, Catching fire är Katniss lite äldre, men inte mycket klokare. Hon har fortfarande inte rett ut sina känslor eller vad hon vill göra med sitt liv. Tvärtom. Allt är kaos.Eftersom det är jubileum för Hungerspelen, så anordnas en speciell omgång där de tävlande är vinnare från tidigare år. Katniss måste åter igen döda för sin överlevnad.

Hungerspelen av Suzanne Collins

Hungerspelen av Suzanne Collins

Så vad kunde hända i tredje boken? Min aning var att tredje boken skulle handla om det mystiska Distrikt 13 och att Katniss äntligen kommer att bestämma sig för Gale eller Peeta, inse att hon vill gifta sig och ha barn och bli en Riktig Kvinna. Det var min pessimistiska gissning. Den infriades tyvärr. Det är tydligen Collins uppfattning om ett lyckligt slut, att man fogar sig i stereotypen och glömmer sina drömmar.

I den sista delen hamnar vi i Distrikt 13 och ett krig som omfattar hela Panem. Det är nu distrikten har en chans att göra sig fria och avsluta slaveriet. Rebellerna anfaller och Katniss blir Mockingjay, revolutionens ansikte.

När jag läst klart Mockingjay känner jag mig först tom, så där som man gör när man sträckläst en riktigt uppslukande bok som man engagerat sig i. Sedan blir jag arg.

Collins har skrivit en serie om en ung flicka som utnyttjas som spelpjäs för att hålla pöbeln i schack i ett slaverisystem. Hon tvingas använda sin kropp och sin kärlek som vapen, döda andra slavar och även vänner och mitt i alltihop försöka rättfärdiga varför just hon ska få leva.

Så får inte Collins riktigt nog ändå. Hon stoppar in ett triangeldrama. Katniss kan inte riktigt bestämma sig för om hon älskar sin bästa vän eller den hon låtsas älska i Hungerspelen allra mest.

Slutligen kan inte Collins heller nöja sig med ett vettigt slut. Hon knyter ihop alla trådar och gör det med dubbelknut.

I slutändan blir Katniss precis den hon hela tiden kämpat för att inte bli. Det är ett sorgligt slut och det är helt förjävligt att det ska behöva sluta så.

Jag skulle rekommendera alla glada läsare av Hungerspelen att inte läsa epilogen över huvud taget, läs inte heller sista kapitlet, 27. Då slutar boken som den ska.

Recensioner av de första två delarna:

13 responses to “Du glömmer dina drömmar i Hungerspelen

  • det mörka tornet

    Hej,

    Jag läste också Hungerspelen-triologin för ett tag sedan och måste säga att jag har nästan exakt samma uppfattning som dig! Collins kunde ha gjort så mycket mer av den tredje boken och inte förstört den med det tradiga slutet. Överhuvudtaget tycker jag att sista boken är lite väl smörig och man blir riktigt trött på Katniss karaktär. Tråkigt men det tilltalar säkert 14-åriga tjejer!

  • Pål Eggert

    Hmm, får kanske redigera lite om jag läser trean för sonen. Jag håller på och Hungespelen (ettan alltså) för min tioårige son. Väldigt trevlig läsning för oss båda faktiskt.

  • Feuerzeug

    det mörka tornet, ja det känns som att hon antingen ville avsluta för mycket eller att hon kanske tröttnade på sig själv.

    Pål, ja läs inte slutet, t ex. Eller var beredd att diskutera handlingen kritiskt med sonen och red ut vad hon faktiskt gjorde och om hon egentligen var någon vidare hjälte till slut.

  • Emmas Bokhylla

    Ah, det har vill jag verkligen lasa, hela serien. Fattar itne varfor jag inte hunnit dit annu!

  • jperson

    Jag har läst böckerna jag med, och fastnade från allra första start.
    Det jag inte förstår är varför ni tycker slutet inte var positivt?

  • Feuerzeug

    jperson, slutet är FÖR positivt och alltså inte bra. ;)

    Det där är såklart en smaksak, men för mig förstör slutet inte bara boken, genom att det berättar för mycket, utan även min bild av Katniss.

    Eller som jag skrev i recensionen: ”I slutändan blir Katniss precis den hon hela tiden kämpat för att inte bli. Det är ett sorgligt slut…”

    • Sara

      Vad menar du med att hon blev den som hon kämpat för att inte bli, det var ju den hon var genom typ hela trean, det var därför slutet var bra för att ho slapp vara någon hon inte var.

      • Sara

        asså hon var den som hon inte ville vara genom hela trean och det var därför slutet var bra, för att hon slapp.

        • Feuerzeug

          Ja, vissa saker ville hon inte. Hon ville inte vara en idol, hon ville inte vara en förebild, etc. Men jag hade ändå föredragit att hon inte heller ville vara det hon blev precis på slutet i sista boken, men som jag inte vill skriva rätt ut i kommentarerna. Jag hade önskat att hon förblev den Katniss hon var redan i första kapitlet, första boken, om än äldre.

  • Kajsa

    Hallå! jag tyckte att slutet var bra, men det gick alldeles för hastigt! Ena stunden var det tradegi, krig och mord och sen en liten epilog med blomstrande ängar och skinande sol…? What? Annars tyckte jag att det slutade bra! Lagom lyckligt och med ett bra partner val! Hoppas andra filmen är lika bra! Ettan var ju super!!

  • Kajsa

    ”Kanske en frmtid” ?? Har du slarvläst? Det framkommer att det är i frmtiden flera gånger!

  • Feuerzeug

    Kajsa, jag läste uppenbarligen tillräckligt noga för att uppfatta hintarna, men jag tycker inte det är tydligt nog för att dra några säkra slutsatser. Kanske är jag inte riktigt så snabb att tro att jag vet någonting. ;)

  • Slutet på piratfantasy med drakar | Feuerzeug - Brinner för böcker

    […] berätta att Althea är med för lite, men att hon får vara sig själv.  Till skillnad från t ex Katniss, så behöver hon inte ge upp sin dröm för att skapa ett samhällsenligt sexististiskt jävla […]

Kommentera

