Skeppsbruten i fel dimension

Gunpowder Empire av Harry Turtledove

Gunpowder Empire av Harry Turtledove

Det var nu ett tag sedan jag frågade mig själv: ”Är jag redo för alternativhistoria?

Därefter läste jag en lite mer fackboksliknande bok, Third reich victorious: Alternate decisions of World War II av Peter G. Tsouras (editor)Även Googolplex av KG Johansson kan sägas tangera samma sak, nämligen hur andra världar kan knoppa av från vår egen om vi gör andra val, om händelser faller ut annorlunda.

Min första egentliga alternativhistoriebok är ändå den här, Gunpowder empire (Crosstime traffic, #1) av Harry Turtledove. Han är lite kungen av alternativhistoria och det märks sannerligen. Han har ett lättflytande språk och låter sina karaktärer vara väldigt realistiska.

Här ovan ser ni förresten min kära HTC Flyer, den nya surfplattan som fått ta över efter ZTE Light som jag hade innan. Den är makalös. Mer om den senare.

I Crosstime traffic, som är en serie om sex böcker (ännu så länge), har människan i en inte allt för avlägsen framtid upptäckt hur man reser mellan dimensioner, dvs mellan världar i samma tid, men olika tidslinjer. De kallar dem alternates, eller alternativer kanske, på svenska.

Vår egen värld, hemvärlden har börjat få ont om resurser och använder alternativerna för att hämta bland annat mat och olja. De tar inte mer än de tror de kan komma undan med och de är noga med att inte upptäckas eller kontaminera tidslinjen.

Huvudpersonerna i Gunpowder empire är bror och syster och barn till anställda vid företaget Crosstime traffic, som sköter tidsresorna. Enligt Wikipedia är det ett återkommande motiv från bok till bok i serien, som alla handlar om hur just en pojke och en flicka upplever alternativen. Oftast är de dock inte själva från samma värld.

Språket beskrivs också som restiktivt vad gäller våld och sex, något jag inte ens tänkte på särskilt. Man behöver inte ta i med superlativen och slå på en porrgonggong för att föra fram sin poäng.

Dock hade jag andra förbehåll med boken.

Till att börja med så händer det ingenting. Ja. På riktigt. Det händer ingenting. De kommer dit, det händer kanske något, de upplever sin nya värld, de har vissa motgångar… Jag vill inte förstöra nöjet för den som ändå vill läsa av rent intresse för Romarrikets levnadsstandarder, moral och småstadsliv, men nja. Det kunde gärna fått vara lite mer action.

Det som är spännande är hur världen uppkommit parallellt med vår egen och hur en sak som att Romarriket aldrig föll fått enorma konsekvenser för världen. Ett enda stort rike som spänner över större delen av Europa gör att världskrigen aldrig sker. Inga krig ingen utveckling. Ingen utveckling, ingen industri. Och så vidare. Det här är det jag tycker om med alternativhistoria och den delen har Turtledove verkligen med. Han verkar dessutom roa sig med att skriva en bok om varje scenario han kan komma på, så jag ska nog forsätta trots allt.

Detta har vi att se fram emot i kommande böcker i serien:

2. Curious notions: En tonåring och hans far säljer elektronik i San Francisco, men i en värld där Tyska Imperiet regerar sedan de vann Första världskriget.

3. In high places: I en värld där Digerdöden dödade fyra femtedelar av Europas befolkning har ockuperas Spanien och södra Frankrike fortfarande av Morerna och industrirevolutionen skedde aldrig.

4. The disunited States of America: Två tonåringar möts, en från hemvärlden och en från ett Virginia i ett USA som föll samman i ett krig mellan staterna.

5. The gladiator: I en värld där Sovjetunionen dominerar efter att ha vunnit Kalla kriget och i Italien där två tonåringar lever under sträng kommunism, tills de upptäcker Crosstime traffic.

6. The Valley-Westside war: I Los Angeles exploderade en atombomb 1967. Som ett resultat har USA splittrats i flera små republiker, kungariken etc och vi får följa med när the Valley invaderar the Westside.

Upplevelsen av en annan värld är spännande. Karaktärerna är trevliga att läsa om. Språket är bra. Men det måste nog ändå hända lite mer om jag ska orka igenom fler böcker av samma slag. Lite mer spring, lite mer kreativitet. Lite mer oväntade manövrar.

Jag lämnar Turtledove med ett godkänt för den här gången, men lovar att ge honom en ny chans snart igen och annars får jag nog ta och läsa på om alternativhistoria och hitta något råare (och förmodligen då  mindre ungdomsanpassat) om jag ska bli nöjd.

Kommentera

