Veckans läsning 31, v23

Oj, jag har läst och läst och glömt sammanfatta!

Dock har jag även fört en livlig diskussion på twitter om hur värdelösa läsrapporter är (för alla utom en själv), så nu vill jag passa på att be er som HATAR de här inläggen att genast skriva det i kommentarerna. Är ni många nog så slutar jag med dem. Ovärt att skriva enbart för mig själv (och Bokstävlarna).

Men personligen, bara så ni vet, så ser jag dessa veckosammanfattningar mindre som läsrapporter och mer som just sammanfattningar och reflektion över veckan där jag försöker komma med något litet nytt än i själva recensionsinläggen och de andra. Dock är jag såklart och som alltid bara övertygad om det tills jag övertygats om något annat.

Så över till ”veckan” som gått:

Jag hittade en Zombieapp till android som jag snabbt lärde mig älska och som fortfarande piggar upp min dag då och då. Jag ser ännu så länge till att hålla zombierna och zombiejägarna ganska jämlika, så ställningen är just nu 23-17 till zombierna. Det är ungefär lagom tycker jag. Ibland hjälper jag jägarna med lite nukes. Mohahaha. Ibland råkar jag träffa både civila och jägarna själva. Oops.

Alternativhistorietemat fick sig äntligen en liten uppdatering. Det är ju knappast ett tema egentligen, men i alla fall en genre jag försöker sätta mig in i. Jag läste Gunpowder empire av Harry Turtledove. Den fick… blandade känslor.

Det blev en liten skräckköpstur till SF-bokhandeln på Handduksdagen när de hade 10% rabatt till alla med handduk (mig).

Så tog jag mig även iväg till en underbar bokbloggarträff med massor av härliga bokbloggare. Det är så befriande att få nörda loss totalt. Ska vi köra ett ekipage i Prideparaden kanske och stjäla lite stolthet av dem? Kan IKEA så kan väl vi.

Så har jag även läst riktigt bra, riktigt riktigt bra böcker. Sådana där superhärliga superböcker. Nämligen Broken skin av Stuart MacBride och Cirkeln av Mats Strandberg (@matsstrandberg_) och Sara Bergmark Elfgren (GloryBox).

Ett lite ovanligare inslag var ett inlägg med reklam för Swedish zombies tävling där man kan vinna en signerad zombienovell. I like. Kanske även råkar rama in den om jag skulle ha sådan tur. Bara ett tips.

Så slutligen blev det även ett protestinlägg, en manifestation för det ofattbara att  av John Ajvide Lindqvistst zombiebok Tjärven ännu bara sålt i 300 ex. Detta är ju lika omöjligt som obegripligt. Alltså blev jag tvungen att genast och på stört beställa den (och några kompisar).

Den kommande veckan (onsdag) är det dags för Elitistmörkerklubben att träffas och diskutera Googolplex av KG Johansson. Det är därför snart dags att publicera den efterlängtade recensionen.

11 responses to “Veckans läsning 31, v23

  • Charlyene

    Personligen så gillar jag läsrapporter och sammanfattningar. Jag tycker det är ett enkelt och smart sätt att få tips från andra, och även bra för en själv att hålla lite koll. Så keep it up!

  • bokstävlarna

    Du vet ju redan att jag gillar, men jag skriver det igen. Dina veckoinlägg är så bra för att de binder ihop det du har läst och skrivit om. Plus att det ofta kommer fram nya tankar och kommentarer. Keep it up! :)

  • Swedish Zombie

    En bra bokblogg ska vara lite nördig tycker jag. Det är liksom själva grejen. En välformulerad bokälskare som ger fritt utlopp för sin läslusta. Så rapporterna ska vara kvar! =)

  • Feuerzeug

    bokstävlarna och swedish zombie, så härliga ni är! Lycka i en liten blogg.

  • Helenalena

    Håller med, skitbra med veckorapporterna!

  • Helena

    Eh, oops, råkade visst döpa om mig där! (Finns det någon Helenalena i Sverige? Måste kolla.)

  • Eva-L

    Tycker ofta läsrapporter är bättre än recensioner eftersom jag inte vill läsa recensioner av böcker jag inte har läst, men jag vill ju få ALLA tipsen.

  • Feuerzeug

    Helena och Eva-L, ah! Men ni också! Tack. Nu är jag en massa glad. Då är det inte ”bara” bokstävlarna och cirkeln är nästintill komplett. ;)

  • det mörka tornet

    Jag gillar också läsrapporter och sammanfattningar. Just för att man får en överblick! Då kan man sitta där och tänka ”Oj, har hon/han läst sådär mycket” eller ”Just det ja, det var ju så bloggaren tänkte om ditten eller datten”. Sedan kan man klicka sig till just den boken eller inlägget om det även finns en länk med. I fall man skulle ha missat något liksom! :-)

  • bokoholist

    Keep them! (Jag Är Facit)

Kommentera

