Goodreads – communityt för bokälskare

På Eurocon kom vi att prata om Goodreads vid något tillfälle. Det visar sig att antingen använder man det eller så känner man inte till det. Oavsett hur det ligger till så känner jag att det kan vara läge att tipsa om internets bästa bokcommunity.

Personligen använder jag det mest för att lista mina böcker och för att länka till när jag skriver Författarens Namn här på bloggen. På så sätt kan ni som läser klicka och snabbt hitta lite info om författaren och de böcker den skrivit. Detta utan att behöva hamn på Wikipedia och dessutom med fina vidarelänkar till varje bok, omslagsbilder, recensioner och annat jox.

Goodreads

Goodreads för mig är ett ställe där jag kan:

  • lista alla mina böcker (ja, första gången är det jobbigt)
  • lägga böckerna i kategorier som t ex ”läst”, ”att läsa”, ”läser just nu”
  • hitta information om författare
  • hitta kompletta listor på författares produktion
  • hitta bra listor över serier och inbördes ordning på böckerna
  • läsa baksidestexten om böcker
  • hitta läsarrecensioner om böcker
  • nörda loss genom att skapa och rösta på listor (”bästa zombieböckerna” och ”mest överskattade skitbok om glittriga vampyrer” med mera)
  • följa kompisar och se vad de läser just nu

Det finns även forum (fulla av spoilrar) och en massa andra funktioner jag inte använder särskilt. Är man aktiv kan man dessutom bli ”bibliotekarie” och få tillstånd att städa upp när man hittar fel. Alla kan dessutom lägga till böcker och författare som saknas i databasen. Men de allra flesta brukar redan finnas där.

Med detta sagt får ni gärna lägga till Feuerzeug som vän på Goodreads. Eller iaf starta ett konto om ni inte redan har ett. Allra minst kan det vara bra att veta vad det är för mening med att klicka på författarlänkarna här på bloggen.

14 responses to “Goodreads – communityt för bokälskare

  • jophan

    Nja, man kan ocksåtillhöra den tredje kategorin: vara med i LibraryThing och tycka att det är bättre eftersom katalogiseringsdelen är bättre… ;)

  • Feuerzeug

    jophan, okej. =P

    Jag kan tycka att det är tråkigt att sitta på en svensk sida i ett så internationellt ämne. Många författare är ju aktiva på Goodreads och jag har även kommit i kontakt med några där.

    Dock ska jag väl inte spä på den delen för mycket eftersom jag bloggar på svenska.

    Alla sorter är bra, utom de där folk inte är med i samma klubb som mig. ;)

  • jophan

    Huh? Svensk sida? Librarything.com? Blandar du ihop det med något annat?

  • Emma

    Lägger också min röst på Librarything! ;-) Där har jag varit i så många år att jag aldrig kommer orka flytta ut. Men ska kolla in vad goodreads har att erbjuda, aldrig varit inne och tittat på den sidan

  • jophan

    Goodreads är större och anses vara det bästa stället för folk som vill prata böcker. LibraryThing har bättre katalogisering och brukar rekommenderas för dem som bryr sig mest om själva boksamlingen. På LibraryThing har man också större kontroll över data och man behöver inget särskilt tillstånd för att kunna utföra bibliotekariesysslor – det kan alla. På gott och ont.

    Sedan tycker en del Goodreadsmedlemmar att diskussionerna på LibraryThing är lite pretto och har för hög medelålder, medan LibraryThingmedlemmar ofta tycker att diskussionerna på Goodreads är lite för lättviktiga. Det finns ett antal dubbla medlemmar som har boksamlingen på LibraryThing men hänger på Goodreads för att diskutera.

  • jophan

    Vårt konto på LibraryThing (i det svenska gränssnittet, byt ut se mot www så ser man det engelska defulatgränssnittet):

    http://se.librarything.com/profile/anglemark

  • Feuerzeug

    jophan, Aha. Eftersom du inte länkade, så googlade jag och hittade se.librarything.com och tittade sedan inte mer. ;)

    Det är bra att det finns nischer oavsett. Jag kan dock inte se poängen med LibraryThing ännu så länge. Katalogisering är inte min grej, då hade jag kanske blivit bibliotekarie. =P

    Jag vill ha stjärnor och hyllor och kommentarer och rescensioner och massor av listor och tips. Dvs lekdelen av det hela.

  • jophan

    Då är Goodreads precis rätt ställe. En av LibraryThings stora nackdelar är att det inte finns någon vettig listfunktion. Jag fattar inte varför inte det kommer, folk har gnällt om det i åratal nu.

    Tack för utebliven spelling flame om defulat… ;)

  • Swedish Zombie

    Jag har haft ett konto där ett tag men ännu inte riktigt fattat vad det ska vara bra för. Eller jo, somligt fattar jag, men att t ex lägga ut recensioner där, kan det vara nåt? Jag köper böcker på smashwords ibland och de vill också hemskt gärna att man skriver recensioner, men att klistra in vad man redan skrivit på sin flotta bokblogg, är det okej eller bara fånigt tro?

  • snowflake

    Herregud, det låter som en livsfarlig tidsslukare det där.

  • Feuerzeug

    Swedish Zombie, man kan pejsta över det man skrivit annars, fast jag brukar skriva väldigt korta notiser om jag skriver något alls. Oftast nöjer jag mig med att sätta stjärnor, sortera hyllor och titta på andras recensioner eller kanske följa diskussioner.

    snowflake, mohaahha ;)

  • Sooz

    Hejja Goodreads! Jag skriver mina recensioner där och lägger upp ett lager som jag sen postar på bloggen allt eftersom. Jag gillar verkligen sidan och det finns appar för både iphone och android att använda också. Bar Code Scan är underbar när man har många nya böcker att lägga till!

  • Feuerzeug

    Där fick jag mycket bra tips, Sooz! Jag hade inte ens tänkt på att de hade en app.

    Supertack! Och kul att se dig på Goodreads.

    Jag är så glad för alla er som lagt till mig! Äntligen lite kompisar på communityt.

  • Tjuven och tiden « Feuerzeug – Brinner för böcker

    […] var en gång ett Eurocon. Tack vare det och Sara på Glorybox hade jag hört talas om The quantum thief av  Hannu […]

Kommentera

