Seriemördarsommar med Mo fucking Hayder

Det gick ju inte att motstå, berättade jag inte det? När jag beställde Tjärven  från Adlibris så var jag förstås tvungen att lägga till några fler böcker.

Bokshopping 2011-06-21

Bokshopping 2011-06-21

Tjärven av John Ajvide Lindqvist
Ni vet varför. Han är jättebra och jag blev arg (se länk ovan). Boken i sig var en e-bok och syns därför inte på bild. Den fick jag ju direkt när jag lade beställningen.

Dark places och Sharp objects av Gillian Flynn
Den kära Helena på Dark Places kan ju inte sluta rekommendera henne. Jag tror hon kanske nöjer sig om jag köper dem. Nejdå, jag tror de är jättebra faktiskt.

Birdman, Treatment, Ritual, Skin och Gone av Mo Hayder
Eller Mo fucking Hayder som hon hetat i min att läsa-lista. Hon verkar vara någonting i stil med Chelsea Cain om jag nu ens vågar säga det högt. Det är ju omöjligt. Chelsea Cain är ju drottningen. Vilket påminner mig om att jag fortfarande masochistväntar med hennes senaste bok.

Sawbones av Stuart MacBride 
Jag trodde det var nästa bok om Logan McRae. Men jag erkänner att jag inte kollade upp den ordentligt (den är från 2008). Och jag tyckte nog att den verkade lite billig för det, men hey vad vet jag. Det visade sig att det var någon slags roman i miniformat. Dvs den är jättetunn och  kort, men lyckas tydligen ändå handla om en seriemördare som härjar omkring i den där värsta delen av USA. Ni vet, den där delen som skriker ”NU SKA VI MÖRDA DIG” från grå hus på prärien med vindsnurran långsamt vändande intill. Jag var förresten där i somras och det var inte roligt att se soppalampan lysa just då. Som tur är räckte bensinen och jag slapp bli deckarmaterial.

Lite trist kan tyckas att det inte var en fullängdare, men jag tror den blir riktigt rolig att läsa.

…vi anar en röd tråd…

I och med denna makalösa deckarkavalkad och det tillsammans med de böcker jag redan hade hemma så får det nog vara slut med genrehoppandet ett tag framöver. I sommar blir det seriemördarsommar på riktigt. Blod, mord och ond bråd död. Och massor av den. I höst när det vanligtvis är dags för totalt jävla mörker, så kommer jag vara less på dem och kanske till och med på humör för lite temysig Anna Gavalda. Vad sägs?

Jag lägger en brasklapp bara för lite varulvsvikingar och annat gottigt. Men så länge folk dör är det fair game, right? Vi säger så.


9 responses to “Seriemördarsommar med Mo fucking Hayder

  • Helena

    Mo fucking Hayder! Fan vad bra att du slog till på henne! Jag har ju faktiskt bara läst en fristående av henne, Hanging Hill, än så länge – men den gav mersmak. Respekt att du köpte hela Jack Caffrey-serien på en gång, själv började jag helt fegt med bok ett, Birdman. Tänker läsa den snarast och sen blir det Treatment (som tydligen ska vara den värsta boken in terms of skräckel) och de andra. Kanske blir även min sommar en Mo fucking Hayder-sommar. (Och en fantasysommar. Och en skräcksommar. Och en ”läsa om Maria Lang i sommarstugan”-sommar.)

    Nämen vad duuuuttig du är som köpt Dark Places! Klart det räcker. NOT. Ses ikväll, ska bli skitkul!

    PS: Blev sjukt sugen på Sawbones nu! Älska seriemördartortyr i de värsta små hålorna. Så länge man inte själv råkar få motorstopp i en, förstås. Du kommer att känna dig hemtam i Gillian Flynn-land, kan jag lova! Idel döda majsfält, gamla slöa vindsnurror, och så ett och annat meth lab. Mmm.

  • Feuerzeug

    Helena, haha ja ibland slår jag bara till på hela serien när jag ändå köper. Vissa författare känns ganska säkra att göra så med. Fungerar det inte så går det säkert att prångla iväg en serie eller byta mot någon annans. Men det tror jag inte händer här. Återstår att se.

    Jo, det blir multisommar, men jag ska nog ändå unna mig att frossa i deckare istället för att som vanligt växla serier mellan varje bok.

    Flynn blir också suuuperkul. Jobbigt bara att det bara finns två böcker. ;) Älskar jag henne så blir det en jobbig väntan sen. Fördelen med att komma sent in i leken är ju när författaren redan producerat ett gäng.

    Mmm, Sawbones kanske är en bra början om man inte riktigt är redo att sätta tänderna i MacBrides övriga böcker. McRae-serien är ju några stycken nu och Halfhead verkar få de mest inbitna skräckläsare att rygga baklänges och ramla nedför balkongen av chock.

    Massa skoj! Oooooh. Läsfrenesin kan börja!

  • Swedish Zombie

    Tillsammans är man mindre… förutsägbar. Åh, nu fick jag lust att börja blogga om Anna Gavalda så där Notting Hill-mysigt. Jag känner lusten i hela kroppen nu! Vänta… ja, jag känner det… Anna… Anna… Gaaavalda… ååååh…

    …(gick och kräktes) …

  • Feuerzeug

    Swedish zombie, asg! Jag gillar faktiskt Gavalda ibland, vid rätt humör… ganska sällan, medges, men ändå. ^^

    Får se om det blir så efter mordöverdos.

  • Helena

    KAN man överdosera mord?!

  • Emmas Bokhylla

    Ah, nu borjade det rycka i Seriemordarnerven. Synd att jag precis har skickat in mina bestallningar till adlibris…

    Har du las Val McDermid? Hon har nagra riktigt bra, nervkittlande bocker med just seriemordartema. Sjukt bra!

  • Feuerzeug

    Helena, jaaaaa… eller jag tror det. Det får ju inte sluta vara gruvligt.

    Emmas Bokhylla, Man kan skicka en till? ;)
    Jo, jag har läst lite McDermid. Det var inte så pjåkigt, men inte blodigt nog för mig. Eller har jag missat något?

  • Pi

    Sawbones är inte bara kort, den är dessutom skriven för människor med lässvårigheter. Men det känns verkligen som om MacBride har haft riktigt kul när han skrev den. Grymt tempo från början till slut!

  • Feuerzeug

    Pi, jag kan köpa att den är lättläst, men den är väl inte till för lässvårigheter? Det säger inte ens MacBride själv om den.

    Däremot är det stor text och en kort bok, så den är säkerligen passande för de som tråkigt nog har svårt för det tryckta ordet.

Kommentera

