Böcker jag väntar på

Mitt i min bokbeställningsångest vill jag dela med mig av en liten lista över de böcker jag ser fram emot att kunna beställa från Adlibris (varifrån jag hämtat alla beskrivningar) framöver. En del ligger så långt fram i tiden som 2012, men att titeln alls finns att bevaka från Adlibris gör mig varm i hjärtat.

Allesammans är från favoritförfattare och jag kan lova mig själv (och nästan er också) att de alla kommer vara stor läsglädje och riktiga polkagrisar att suga på tills sidorna blir soggiga.

Broken Harbour av Tana French, 201203

Tana French är ju allas vår älskling och jag har skrivit om handlingen tidigare. Den här boken skulle enligt tidigare uppgift komma nu i augusti, men verkar nu uppskjuten till 2012 på Adlibris.

The Affair av Lee Child, 201109

Min gamla kompis Jack Reacher är tillbaka, även den här gången kronologiskt tidigare än en del tidigare böcker.

”In 1997, Reacher’s orders are: go undercover, keep your distance, monitor the investigation.

The local sheriff is Elizabeth Deveraux, a beautiful woman and an ex-Marine MP. She has all the skills she needs, but she’s making no progress. Why not? Is there a reason she doesn’t want the killer identified? […]

If he keeps quiet, will he be able to live with himself? And if he speaks out, will the army be able to live with him?”

Gone Girl av Gillian Flynn, 201205

Åh, jag tyckte om Sharp objects. Jag har inte avnjutit Dark places ännu, men nu kan jag göra det med mindre panik eftersom nästa bok redan finns att bevaka.

”Gone girl is the story of an affluent young couple with a seemingly perfect life. She’s a beautiful housewife, he’s a successful financial consultant. Early on the morning of their third wedding anniversary, Charlie walks downstairs to discover his wife missing, the front door ajar […] But no Amy. As the day goes on and the police arrive to investigate the scene, Charlie considers Amy a missing person and is terrified for her life. […] But the police see the scene a different way. They see it as a stage. Perhaps a cover up. The panicked husband as their prime suspect. […] What Charlie doesn’t tell them is that everything in his and Amy’s life was not as perfect as it seems…”

Double Dexter av Jeff Lindsay, 201110

Dexter is delicious var inte allt jag hade önskat, men nu förväntar jag mig att Dexter är tillbaka i fullblodsform.

”Dexter Morgan is not your average serial killer. He enjoys his day job as a blood spatter analyst for the Miami Police Department . . . but he lives for his nighttime hobby of hunting other killers. Dexter is therefore not pleased to discover that someone is shadowing him, observ-ing him, and copying his methods. Dexter is not one to tolerate displeasure . . . in fact, he has a knack for extricating himself from trouble in his own pleasurable way. ”

Så… då var framtidens läsning/bokbeställning till viss del säkrade. Skönt. Bara att beta av lite mer av läslistan så länge då. Ehum.

 


4 responses to “Böcker jag väntar på

  • bokoholist

    Dexter… ah… *längt*

  • Sofia

    Jag är fullkomligt beroende av tv-serien Dexter och följer med spänning femte säsongen som 6:an visar på söndagarna. Såg sedemera på Akademibokhandeln att Dexter även figurerar i bokform. Jag visste inte att tv-Dexter hade en litterär förlaga! Men hur är böckerna om man jämför med serien?

  • Feuerzeug

    Sofia, Jag har skrivit om Dexter som bok kontra tv-serie i länken ovan.

    Jag såg serien först och gluttade i eftertexterna för att hitta ”based om the novel by…”., som jag brukar när en tv-serie eller film känns perfekt för bokform.

    Sedan har jag gjort uppehåll i Tv-serien efter drygt tredje säsongen eftersom jag vill ha den på box och se hela på en gång.

    Tv-serien följer böckerna bra i första och andra boken, sedan skiljs handlingen åt och verkar bli fristående från varandra, fast i samma anda.

    Jag tycker egentligen att böckerna är bättre. Vi får veta mer om Dexters inre liv, hans tankar och känslor, men också mer om morden han begår.

    Nu mot slutet tycker jag kanske att senaste boken spårade ur något, men så handlade den om urspårade saker också.

    Jag rekommenderar gärna böckerna för alla Dexterälskare.

  • Sofia

    Kul att höra att även böckerna är bra! Det var min syster som tvingade mig att se serien – jag var mycket skeptisk till en början då jag annars inte gillar amerikanska kriminaldraman i CSI-stil, men jag vet inte vad det är med just Dexter som är så himla bra. Antagligen att man även får följa hans mörka själsliv, vilket tar bort mycket av ytligheten. Och så är ju skådisen ett perfekt val för rollen. <3

Kommentera

