Sträckläsningsreglerna

Det började egentligen med att jag läste lite Twitter från ThomasJarvheden, självutnämnd sträckläsare.

Thomas Järvheden

ThomasJarvheden Thomas Järvheden, 10 aug.

”Nu ska jag ta steget och våga läsa en bok. Jag känner mig själv och VET att jag inte kommer kunna sluta förrän den är slut.#sträckläsare

”Vad är jag för en människa egentligen som inte kan sluta läsa när jag väl börjat. Är det ett välkänt syndrom? Nån mer som är likadan?”

@HansiAnderberg Word. Men jag har ju inte börjat läsa än så jag hör fortfarande till kategorin sträckläsare. Med risk för nån kisspaus iofs.” 

 

Så började jag fundera. Vad är egentligen de riktiga reglerna för sträckläsning? Så jag frågade såklart på Twitter och så här såg det ut:

Feuerzeug

Feuerz3ug Feuerzeug

@helenadahlgren @bokstavlarna Var går gränserna för sträckläsning? Får man pausa för toa? Kaffe? Mat? Sovning? Hämta en filt?”

Carina

Bokbiten Carina

@Feuerz3ug Alla förslag utom sova är ok. Andas går också bra. @helenadahlgren @bokstavlarna

Helena Dahlgren

helenadahlgren Helena Dahlgren

@Feuerz3ug @bokstavlarna @Bokbiten Toa-och näringsintagavbrott ok. Fast mysigast är att ligga i sängen och läsa i ett svep. #sträckläsning

Anna Sellin

bokstavlarna Anna Sellin

@Feuerz3ug @helenadahlgren Toa, kaffe, filt – ja. Mat – om man äter medan man läser. Sova – nej.”

 

Vi kan alltså dra slutsatsen att för sträckläsning gäller följande regler: 

  • Sova – Absolut inte. Har man ens slumrat till med boken i fejan så är det fail. Ingen sovning tillåten under sträckläsning!
  • Andas – Helt okej. Kanske till och med att rekommendera.
  • Toalettbesök – Åtminstone för kissning är okej.
  • Kaffe – Okej. (Förmodligen även te.)
  • Filt – Dvs hämta den, rätta till den eller fläkta lite med den. Okej.
  • Mat – Bara om man äter medan man läser. Förmodligen gäller detsamma vad gäller tillagningen.

 

Pluspoäng utdelas till den som kan sträckläsa i sängen utan att avbryta för ens de mest basala behoven. Andas kanske undantaget, men lite blå om läpparna bör man bli.

Öriga ickeläsande aktiviteter är per definition icke tillåtna. T ex öppna dörren, mata katten, säga hej till sambon som kommer hem, säga hej då till sambon som går, ringa brandkåren etc.

Med detta sagt kan man fundera lite på om alla böcker verkligen är sträckläsningsbara. Jag tänker t ex på mastodontböcker med sidantal mot tusen och över. Jag tänker även på extra krävande böcker av fackbokskaraktär och liknande. Och jag tänker på narkoleptiker, som väl knappast kan beskyllas ifall de somnar lite när de läser.

Vad säger ni? Har jag glömt en regel? Kan alla böcker sträckläsas? Bör man sträckläsa så mycket man kan?


20 responses to “Sträckläsningsreglerna

  • Eli

    Sträckläsningen som sådan går väl i teorin att applicera på alla böcker men kanske inte alltid kan fullföljas om verket ifråga är en riktig, riktig tegelsten… Men jag är av den karaktären att jag gärna åsidosätter, låt oss säga sömn eller mat, om en riktigt bra bok kommer i min väg. överlag stämmer reglerna ganska bra med vad jag tycker är sträckläsning också :)

  • Helena

    Ah, sträckläsning, denna romantiskt skimrande företeelse från forna tider! Minns t ex en regnig höstdag 2004 då jag låg i sängen och läste 1) Öde av Christine Falkenland och 2) Svart dam av Maria Fagerberg – en bra bok till ditt dödsprojekt, hur gick det med det förresten? – efter varandra. Då vill jag minnas att jag gick på toa och åt lunch. Drack kaffe också förstås. De är strax under 300 sidor tillsammans, så bra sträckläsningsböcker! Carina Rydbergs Den som vässar vargens tänder läste jag under en dag på stranden i Spanien. Där blev det bad-, kaffe-, lunch- och sangriapaus. Får man bada utan boken eller bryts sträckläsningen då? Om jag hade varit hemma och badat badkar skulle förstås boken ha fått bada med mig, men aningen knepigare att läsbada i Medelhavet,

    Hur som: jag är generellt positiv till sträckläsning. Läsningen blir så koncentrerad då och jag tycker man minns de böckerna tydligare än om läsningen – som den ju oundvikligen blir – hackas upp.

  • Pål Eggert

    Vilken rolig post :-) Dusch går fetbort från sträckläsning märker jag. (Lukten driver dessutom bort folk som försöker distrahera en)

  • Feuerzeug

    Eli, sant. Man kan sträckläsa 400 sidor och sedan dela upp resten för sömn och sånt viktigt.

    Helena, Jag tror att om man får göra pauser som att bada och prata i telefon och så, då blir det mycket lättare att sträckläsa. Det är nog tillåtet, men för pluspoäng gäller asketisk inställning.

    Jag tror att ffa kommer jag in i boken mer när jag sträckläser mycket. Jag uppslukas av miljön och personerna och ser tydligare samband och bilder. Förstår mer, känner mer… Och känner man mer så borde man rimligtvis minnas mer, fast efteråt kan en sträckläst bok för mig också bli som ett stort svart hål jag vet att jag ramlat ner i och som jag vet vad jag tyckte om, men som inte går att beskriva i detalj.

    Pål, ja dusch är svååååårt. Och ja, man kan nog göra en till lista på trick för att få ha sin sträckläsning ifred! Det ska jag fundera på.
    1. Duscha inte. Lukten driver bort eventuella distraherande människor
    2. Svara svävande och hmmmande så du inte dras in i något matlagningsprojekt eller utflyktsplaner med familjen.
    3….?

  • Maria

    Haha, vad bra att få det här utrett. ;)

  • Swedish Zombie

    En sann sträckläsare håller sig väldigt länge innan toalettbesök, så förutom vid nr 2 är det även nödvändigt att ta med boken vid längre kissar. Allt annat är fail. Riktigt erfarna sätter kateter och leder slangen ut genom fönstret.

  • Anna

    Sträckläsning är ju det bästa som finns. Efter en ordentlig sträckläsningssession bör man ha ett blåmärke mellan tummen och pekfingret där boken har vilat i några timmar utan uppehåll. I alla fall brukar jag ha det, men jag har å andra sidan väldigt lätt att få blåmärken.

    Te är ju förövrigt ett måste för att komma in i sträckläsningsmode. ;)

  • enligt O

    Boken ska med på toa och istället för dusch blir det så klart ett bad. Gud vad skönt det låter med en total sträckläsningsdag. Händer allt för sällan.

  • Fröken S

    Toaläsning är definitivt underskattat. Ingen som stör dig där om du är på långsittning =)

  • Feuerzeug

    Åh, vad bra kommentarer ni har! Jag ska helt klart göra en uppdaterad version med er visa input.

  • bokstävlarna

    Jag tycker att det fortfarande får kallas sträckläsning även om du tar det i flera sittningar, alltså om du läser en 800-sidors tegelsten i två långa sittningar. Det borde absolut räknas.

    Visst borde det också finnas någon tidsgräns också när det gäller sträckläsning? Minsta antal timmar? För det är ju lätt som en plätt att läsa en tunn diktsamling eller ett seriealbum i ett nafs, men det betyder ju inte att det automatiskt kan räknas som sträckläsning då själva läsningen tar under en timme.

  • Feuerzeug

    Bokstävlarna, du har så rätt. Jag tycker också att riktigt långa böcker bör få delas upp. Ska vi säga 400s/sittning då?

    Då gäller ju även att böcker under 3-400 sidor inte kan sträckläsas. Eller så säger vi att under tre timmar inte gäller?

    Du har helt rätt i att det måste preciseras.

  • Vixxtoria

    Jag fattar ingenting. Paus för toabesök, kaffepausar och filthämtning? Det går väl alldeles utmärkt att läsa på toa (bästa stället, näst sängen enligt mig. Kan faktiskt inte gå på toa utan bok). Jag tycker däremot att man kan få sova medan man sträckläser om man så att säga läser tills man somnar och börjar läsa direkt när man vaknar. Det skulle annars vara omöjligt att till exempel sträckläsa sista delen av Harry Potter. Det kan även räknas som sträckläsning fast man är tvungen att avbryta den på grund av barn som lägger handen på spisplattan (som man glömt stänga av eftersom man läste medan man kokade ägg), eller för att telefonen ringer för att tala om att man glömt att hämta sitt barn någonstans (till exempel på förskolan). Man bör dock kunna fortsätta läsa – om än något långsammare – medan man ringer barnets far och ber honom hämta barnet på förskolan, handla mat och laga den så att man kan fortsätta läsa.

    Under en äkta sträckläsning (tänk Avalons dimmor) så bör man inte tvätta sig särskilt mycket alls. Dusching går helt bort, och bad kan väl möjligen gå för sig, men det hör ju till att man vid slutet av en sträckläsning ska ha grusiga ögon, smulig säng och lukta så illa att folk i trappuppgången börjat tala om att ringa till polisen (för de har ju varken hört eller sett en på flera dygn, och dessutom är lampan tänd hela tiden).

    Så. Nu kan du skriva ett nytt inlägg om sträckläsning, nu när du har lite mer fakta.

  • Veckan som gått. « Massor av ord…

    […] lässtatistik, söta skor med boktema, kilopris på böcker och vilka regler gäller egentligen för sträckläsning. Share this:DelaFacebookTwitterSkriv […]

  • Evalinn

    Haha – ”åtminstone för kissning” :-D

  • Eva-L

    Jag tycker att sträckläsning är att läsa timme efter timme efter timme, minst 3 tror jag, för att det ska känans i hela kroppen. Håller med om att man inte avbryter sträckläsning för toabesök och matintag. Jag läser nästan jämt när jag äter.
    Men det jag ville svara på var ”ska man alltid sträckläsa?” Jag har ett problem när jag lägger mig på kvällen med nya böcker, särskilt deckare, att jag kan inte sluta läsa. Ibland får jag helt sonika snabbläsa boken, vilket ju är trist, eller så får jag offra nattsömnen. När jag läste Den långa flykten slutade jag läsa, släckte lampan, tände lampan, började läsa igen tills boken var utläst klockan 4 på morgonen. Vilket var helt OK för 25 år sen. Nuförtin funkar det inte riktigt och för några år sen slutade jag till och med att läsa deckare en period eftersom jag mest blev stressad (ont i magen, irriterad och lite skakig). Jag tror inte att alla böcker vinner på att sträckläsas, men vissa böcker måste sträckläsas för att magi ska uppstå (min bästa sträckläsning är The Secret History i ett kallt, dragigt rum i Alexandra Park 1992).
    Inser att jag kom in lite sent i diskussionen men ville ändå bidra. ;)

  • Helena

    Eva-L, you had me at ”kallt, dragiskt rum i Alexandra Park 1992”.

    Ville bara säga det.

  • Helena

    ”dragigt”, till och med. Shit, jag tror morfinet börjat verka!

  • Eva-L

    Lolz, men skönt att morfinet fungerar :)

  • Feuerzeug

    Eva-L, du är inte alls sen. Jag har ju inte ens publicerat version 2.0 ännu.

    Alla bidrag i sträckläsardebatten är viktiga och ska väl beaktas.

    Jag tolkar ditt bidrag som att avsikten är nog så viktig. Och att miljön bidrar. Är det korrekt uppfattat?

    (kodein ftw btw)

Kommentera

