Antikvariatet som bara ger och ger

Antikvariatshopping 2011-09-05

Antikvariatshopping 2011-09-05

Klev in på ett antikvariat när jag hade en timme över och kom ut med nio böcker. Ooops. Det var Antikvariat Tomas Andersson och han har alltid gott om böcker att plocka i hyllorna, bara man inte går dit för ofta. Den här gången hittade jag till och med Mo Hayder, som jag just beställt från Adlibris, så där blev det till att snabbt avbeställa den boken.

Särskilt roliga känns Härskarna, Den långa tystnaden och En gång ska vi alla…

Antikvariatshopping 2011-09-05 (2)

Antikvariatshopping 2011-09-05 (2)

Härskarna handlar om en framtid där man gör det man teknologiskt kan göra. Till exempel skapar man förprogrammerade människor. De konstgjorda människorna används, men ingen ”normal” vill leva med dem. Så en dag gör de programmerade revolution. Nielsen är enligt omslaget Danmarks främsta sf-författare. Boken kallas hans kanske främsta och även ”en poetisk thriller med mening och syfte”.

I Den långa tystnaden ödeläggs östra USA av bakteriologisk krigföring. I boken följer vi en överlevande genom en öde värld, utan mål. Jag förväntar mig en variant på McCarthys Vägen.

Dock är ju Vägen från 2006 och Den långa tystnaden från 1952, så finns det stora likheter så är det ju Cormac som lånat.

Boken är förresten redigerad av bla John-Henri Holmberg och översatt av bla KG Johansson.

En gång ska vi alla… handlar om människor som strandsatts i rymden, på en planet. De har slungats ofattbara avstånd genom en reva i rumtiden, inte olikt Voyager i Star Trek, och har nu inte en chans att komma hem igen. Boken kallas ”en gripande, psykologiskt inträngande studie i mänsklig utsatthet, desperation, förnedring – och värdighet. Den utgör också ett av den moderna sf-litteraturens förnämsta kvinnoporträtt, skapat av en författarinna som hyllats (och fördömts) som en av USA:s mest stridbara feminister.”

Boken är dessutom blurbad av Delany, något jag tar på stort allvar. Han säger:

”Elegant och fascinerande! Detta kraftprov måste vara den finaste sf-roman jag läst på åtskilliga år.”
(fast han sade nog finest)

Är jag taggad? JA!


5 responses to “Antikvariatet som bara ger och ger

  • Miriam

    ”En hjärtformad ask” köpte jag också begagnad.Tyvärr tyckte jag den var lite seg så har inte läst klart den, tror inte jag kommer göra det heller.
    Den var inte dålig, bara inte tillräcklig bra, hade så många roligare böcker som helre ville läsas :P

  • Feuerzeug

    Miriam, jag har hört lite olika bud om Joe Hill, men helt klart är han värd ett försök, om inte annat så iaf till begagnat pris. Återstår att se, annars får han väl återföras till en annan boklåda.

  • Anna

    Önskar att det fanns ett antikvariat där man kan hitta sådana här böcker i närheten av mig. Har man tur kan man på sin höjd hitta någon halvtrasig Eddingspocket på Myrorna här.

    Ser fram emot en eventuell recension av ”En gång ska vi alla…” – den lät väldigt intressant.

  • Feuerzeug

    Anna, det finns ju inte riktigt i närheten av mig heller, men jag brukar passa på när jag är där. Just antikvariat bör man ju antingen bevaka som en hök eller besöka lite mer slentrianmässigt när det säkert kommit in något nytt.

  • Gamla SF-nyheter « Feuerzeug – Brinner för böcker

    […] Tucker och Joanna Russ har jag tidigare hittat böcker av på ett annat antikvariat. De gav tydligen mersmak. Jag börjar bli en […]

Kommentera

