Game of thrones

Nu har jag fallit till föga till slut och köpt A song of ice and fire av George RR Martin, så långt den nu är utgiven.

  • A Game of Thrones (1996)
  • A Clash of Kings (1998)
  • A Storm of Swords (2000)
    • Part 1 Steel and Snow
    • Part 2 Blood and Gold
  • A Feast for Crows (2005)
  • A Dance with Dragons (July 12, 2011)
  • The Winds of Winter (ej utkommen)
  • A Dream of Spring (ej utkommen)

Särskilt Bokstävlarna känns som en guru i ämnet och hon lovar att böckerna är mycket bättre än tv-serien, som jag faktiskt omvärderat lite efter att ha tjuvkikat på ett senare avsnitt. Första avsnittet var nämligen minst sagt avskräckande. Dömer jag efter det så är serien skit, men mitt sinne är så flexibelt och öppet för nya åsikter att jag alltså tänker ge mig på den här serien. Eller så är det min tro på Bokstävlarna som är ohälsosamt stor.

A song of ice and fire

A song of ice and fire

På samma gång kan jag rekommendera George RR Martins blogg, som inte är en blogg: Not a blog, full av ASOIAF-nyheter och väldigt lite spoilrar.

Egentligen vet jag inte ens vad Game of thrones handlar om. Det finns en tron, det är alltid sommar och det finns tuffa vildar som rider på hästar. Typ så mycket vet jag. Men under sensommaren och så här mot hösten känner jag hur fantasysuget ökar och ökar och jag längtar efter osannolikheter. Men lugn, Swedish zombie, inte bara totalosannolikheter som fantasy. Suget är också extremt högt efter zombierealistiska osannolikheter. Särskilt efter min djupdykning i pesten (läs Pestilens och Pestdagboken). Faktum är att det surrar av virus- och zombielängt i huvudet. Jag ska bara läsa ut den här skräckboken jag läser och älskar, så blir det nog lite fart på smittan.

A song of ice and fire var dock bara en del av min beställning, som blev ganska krånglig. Först hittade jag en av de just beställda böckerna på ett antikvariat. Sedan passade Adlibris på att maila om inkommen bevakning, som jag så klart beställde och vips så hade jag lagt ihop beställningarna också. Sedan kom leveransbesked av halva ordern, vilket ju är snällt av dem. Men när paketet kom fattades en bok och när jag kom hem låg ytterligare en avi där, som visade sig vara den saknade boken. Så lite knasigt blev det allt, men jag skyller det på att jag krånglar med mina beställningar.

Dock är det väldigt sött av Adlibris att dels skicka böcker hur fort som helst, som om jag inte hade mer än nog att läsa redan, dels att de svarar på mail kl 22.00 på kvällen när jag mailar och frågar dem på eftermiddagen om en oväntad avi.

Jag vet inte hur jag ska säga det här utan att låta smörig, men Adlibris är nog ett av de företag som har den allra bästa servicen. Förmodligen den bästa. Det är helt osannolikt vilken kundkontakt och -bemötande de har. Inte konstigt att jag skrev en dikt i deras ära.

Så, lite uppdatering, lite förväntan och lite beröm.

Snart är det dessutom min första bokmässa. Jag förväntar mig att se Jan Guillou ”överallt”. Kanske med kritiska journalister från DN-fejden i släptåg. En IRL-fejd vore fantastiskt roligt att se.

Nej, jag babblar. Det är för mycket roligt som händer.

5 responses to “Game of thrones

  • Frida

    Jag har också nyligen köpt hem den där bokboxen med de fyra första delarna i A song of ice and fire. Även jag påverkad av bokstävlarna. Började lite smått i ettan när den först kom hem, och jag fastnade direkt. Hade dock andra böcker som var tvungna att gå före, och jag tyckte att de här böckerna är som gjorda att läsa på hösten och vintern, så jag väntade lite. Men kommer nog snart börja igen! Jag har inte sett någonting av serien, och så vill jag ha det tills jag läst boken.

    Det är ju inte utan att man blir nyfiken vad det mer är för böcker du fått hem! :)

  • Swedish Zombie

    Så fint att du tar min ORO på allvar! Haha.
    Bokstävlarna har försökt lura i mig att det förekommer zombier i ASOIAF – men jag är övertygad om att den onda kvinnan bara försöker baxa in mig i ett evinnerligt läsprojekt! Vad är det, tio tusen sidor typ?

  • Feuerzeug

    Frida, ja, jag tänkte också vänta med serien till efter böckerna. Särskilt som böckerna verkar ge den ett djup jag vill ha. Maken är inte helt lycklig, för han vill se Game of thrones nu. Han får dock vänta med S1 tills jag läst första boken. Sen får vi väl se hur väl den följer böckerna i fortsättningen.

    Men det låter lovande att du var nära att fastna direkt. Det vill jag också göra.

    Swedish zombie, ja, säkert försöker hon lura dig. Fantasyzombier liksom, bah. Vem har någonsin hört talas om sånna? Ja, det lär ju bli 10k sidor allt som allt, minst! Och två till böcker blir det och film och spel och till slut sitter man där med en hel livsstil och så kan vi ju inte ha det. Vi har ju redan en livvsstil som är mer odöd, eller hur? ;)

  • Sofia i Bokmilaskogen

    Jag har sett första säsongen av TV-serien och tycker att den har både positiva och mindre positiva sidor. Den känns väl utarbetad och är helt okej vad gäller spänningsgrad. Alla skådisar känns dock inte helt trovärdiga och visst är det lite stereotypt emellanåt. Sedan förekommer en hel del detaljerade snuskscener ala mjukporr. Har faktiskt blivit lite chockad emellanåt, men om man ska betrakta det som en positiv eller negativ aspekt är nog individuellt. :P Hur som helst kommer jag fortsätta att följa säsong två, men de megatjocka böckerna orkar jag nog inte med.

  • Feuerzeug

    Sofia, jo, klart man kan tycka olika om det. Jag har väldigt svårt för överdrivna sexscener om de inte känns motiverade och ännu svårare när de är så pass kvinnoförnedrande som de jag såg i första avsnittet.

    Med böckerna under bältet kan jag nog tycka bättre om tv-serien tror jag.

Kommentera

