Nåbelpris

På SF-bokhandelns blogg röstas det just nu om Nåbelpriset, som går till den författare som ”inom litteraturen har producerat det utmärktaste i fantastisk riktning”. På bloggen finns även en lista över gamla pristagare.

Under veckan som gått har er tillgivna flera gånger varit orolig för utgången av den här tävlingen och nu har det alltså gått så långt att jag känner att jag måste be om hjälp. Oavsett hjälpdelen så bör ni rösta, förresten.

I skrivande stund är ställningen som följer:

Margaret Atwood
  18 (9%)
Clive Barker
  28 (14%)
Umberto Eco
  5 (2%)
William Gibson
  32 (16%)
Robin Hobb
  18 (9%)
Katharine Kerr
  11 (5%)
Elizabeth Moon
  14 (7%)
Alan Moore
  15 (7%)
Haruki Murakami
  24 (12%)
Thomas Pynchon
  5 (2%)
Salman Rushdie
  2 (1%)
Dan Simmons
  11 (5%)
Jo Walton
  4 (2%)
Gene Wolfe
  5 (2%)

Det innebär, som ni tydligt förstår, att det inte alls är säkert att William Gibson, den mest förtjänta författaren av dem alla, vinner priset. Att han inte redan vunnit 7/10 tidigare år är obegripligt.

Nu vill jag att ni gör er plikt och röstar. Allt är tillåtet, men Gibson är föredraget. Röstar ni dock på fejkförfattarna i tävlingen, bara ditsatta för att förvilla SF-nOObs, så får ni skämmas.

Till dem räknas bland annat Haruki Murakami. FYI.

Inte för att han inte förtjänar något slags pris någon gång. Kanske till och med något liknande pris. Men SF-pris? Mja, va.

 


3 responses to “Nåbelpris

  • bokstävlarna

    Haha, jag försökte åtminstone tillämpa något slags röstfrihet i mitt inlägg om nåbelpriset (även om jag också ville få folk att sluta rösta på Murakami). ;) Men att Gibson förtjänar priset är inget att diskutera, jag har t.o.m ändrat min röst nu när han gått upp i ledningen.

  • Sofie Trinh Johansson

    Robin Hobb självklart! Men vad i hela friden gör Murakami där? fantastisk är han men på helt fel ställe. Såg den där löparboken på SF i Gbg. Kändes väldigt malplacerat.

  • Feuerzeug

    bokstävlarna, jomen jag tillämpar ju visst det röstfrihet! ”Allt är tillåtet, men…” Hehe.

    Sofie Trinh Johansson, precis. Känns inte helt riktigt.

Kommentera

