Moleskine Book journal

Som fin present fick jag av min syster en Moleskine book journal. Jag har nu hunnit skriva in sju böcker. Jag älskar den!

Först skriver jag in information om boken under fliken för författarens efternamn. T ex A game of thrones av George RR Martin, under M. Det är saker som läsdatum, förlag, utgåva, publiceringsår etc.

Sedan skriver jag anteckningar till höger, som nummer i serie, sidantal, karaktärer och sådant. Sedan fyller jag i citat om jag hittat några. Och så slutligen betyg och kommentarer.

I index fyller jag sedan i boken på rätt sidnummer och slutligen i en kronologisk lista jag gjort längre bak. Jag tycker om listor.

Moleskine Book Journal

Moleskine Book Journal

Till bokjournalen följde tre ark med klistermärken med. Ett innehåller etiketter till sektionerna längre bak i journalen. Jag har t ex valt att göra en kronologisk lista över inskrivna böcker och på en annan flik har jag satt ”Recommendations” och ”Wish list”. Det finns plats för några till kategorier där.

De andra två arken innehåller klistermärken att sätta på sidorna med små symboler, hjärtan, stjärnor, ord som ”interesting!”  och tumme upp och tumme ner. Det var så roligt att klistra märken att jag nu dessutom har köpt extra klistermärken med klassiska skolstjärnor och hjärtan, så jag riktigt kan slösa. Jag tänkte även klistra in passande bilder här och är om jag hittar.

Kort sagt en väldigt pysslig bok och en perfekt present till en pyssel-, list- och boknörd som jag själv.

Rekommenderas till alla som ger bort något till någon. ;)

Moleskines sida för Book journal

Video på Youtube


9 responses to “Moleskine Book journal

  • Em

    Bra tips, tack! Jag är inte så bra på att upprätthålla sådana här projekt, det börjar bra med fina avsikter men efter några veckor hamnar allt i en låda nånstans och samlar damm… men det här med klistermärken verkar ju barnsligt kul, kanske gör att man fortsätter! :D

  • Feuerzeug

    Just en bokjournal upprätthåller jag ganska lätt, för dels behöver jag inte anteckna så ofta och dels så kan den ligga i bokhyllan lagom tills jag arkiverar en nyläst bok.

    Men jo, klistermmärken hjälper. ;)

  • Tess

    Men åh en sån vill jag ju också ha!

  • Creutz

    Ah, underbara Moleskine…

  • Bokbabbel

    Alltså, jag har ju tittat på den där hur många ggr som helst, och näst efter böcker och häften älskar jag just listor och klistermärken… Måste helt klart peta lite i butiken igen…

  • Nattens bibliotek

    Jag har varit inne på att köpa den. Jag tycker den verkar praktisk att ha boklistor och lite om böckerna man läst samlat. Jag kanske ska slå till nu när du skrivit så fin om hur du tänkt använda den:)

  • Nathalie T

    Verkligen fin. Jag har (precis som många andra misstänker jag) dille på anteckningsböcker och block. Skulle gärna köpt den, men när det gäller läsdagbok kör jag en elektronisk variant.

  • Feuerzeug

    Tess, Creutz, Bokbabbel och Nattens bibliotek, Jaaaaaa… =)

    Nathalie T, fast det är ju inte en dagbok, utan en journal, dvs du skriver in färdiglästa böcker, inte vad du läser dag för dag. Alltså behöver du den här också. ;)

  • något att längta efter « (inte så) Anonyma Biblioholister

    […] att du påminde mig om att leta efter mer Bell/Gaylord! LÄS dessutom hennes lockande inlägg om Moleskin Book journal och det sköna flödesschemat för val av SF/fantasy/horror-böcker. Share […]

Kommentera

