Innan zombierna kommer

Jag köpte Tjärven av John Ajvide Lindqvist eftersom det var Ajvide Lindqvist och eftersom jag gillar eboksgrejen.

Lindqvist själv säger att han skrev Tjärven på 30 dagar. Det märks. Eller ja, kanske snarare… tur att han inte lade ner mer tid på den.

Tjärven av John Ajvide Lindqvist

Tjärven av John Ajvide Lindqvist

Tjärven ska handla om zombier. Det vet vi redan. Men varför handlar då nästan hela boken om några fjantiga idioters löjliga tankar om varandra?

En samling fyrtioåringar samlas för gymnasieåterträff på en öde fyrtornsö i skärgården för att fira midsommar. Förr eller senare dyker zombier upp och äter upp dem. Det visar sig vara senare, mycket senare. Först ska vi grotta ner oss i mänskligt förfall, Iphonetrams, dålig musik och patetiska töntars inre världar.

Lindqvist har använt sig av ganska klassiska zombier som hasar fram och som äter hjärnor, men han har gett dem en twist där ute på sin fyrtornsö. Zombierna känns lite fräscha fast de är de gamla vanliga odöda. Men allra mest handlar ändå Tjärven om medelålders idioter som försöker imponera på varandra, som i hemlighet avundas varandra eller hatar varandra och som alla egentligen mer eller mindre förtjänar att dö.

Jag tyckte inte om en enda av personerna i Tjärven. Större delen av boken var mer eller mindre lidande. Sedan fick jag äntligen lite zombieaction, men den bestod till 99% av människor som sprang omkring på klipphällar. Som någon slags zombieparodi på Sagan om ringen. Ladidadida… Iiik! Spring-spring. Ooooh den biter mig. Spring-spring. Någon dör. Någon blir slemmig. Spring-spring. Iiik! osv… Det finns ljusglimtar, men vad är väl det i en hel bok.

Gillar jag Tjärven? NEJ. Är det en zombiebok värd namnet? Ptja.. riv ut de första 60 sidorna och läs resten, så kanske. Är den dåligt skriven? Nej, men den blajar mest skit faktiskt. Jag är besviken på riktigt.

John Ajvide Lindqvist är bland det bästa vi har i Sverige vad gäller författare. Det var en riktig höjdpunkt i mitt läsliv när Hanteringen av de odöda kom och jag är så sjukt tacksam att det finns en svensk skräckförfattare som skriver så bra. Men det här… nej tack.

Tidigare om Tjärven:

11 responses to “Innan zombierna kommer

  • LiMeaMyBo

    Tack för ett super-härligt inlägg! Jag kan verkligen inte motstå att motstå läsa boken :) Tjärven har jag inte i min ägo än, kommer nog inte heller att bli det, men Hanteringen av odöda står i min bokhylla och väntar ivrigt på mina tänder!

    • Feuerzeug

      Haha, vill du läsa den efter det här? ;D

      Men ja, Hanteringen av de döda är verkligen mästerlig. Där lyckades han bra, Lindqvist. Läs!

  • LiMeaMyBo

    Nja… Visst har den varit lite ”för” hypad (!!) men nej tack, jag står över Tjärven. Hanteringen av odöda kommer att läsas inom kort. Ska bara planera… Puh.

  • John Ajvide LIndqvist

    Hej;

    John Ajvide Lindqvist här. Herregud, kunde jag ha gjort boken slafsigare än vad den är? Personerna är lite jobbiga, visst. Musiken (Modern talking) är skit, visst. Men zombieslafset är typ det enda jag tycker det är orimligt att klaga på. Och ålänningarna? Där har du väl åtminstone några personer att ta till ditt hjärta? (Jag vet inte hur man gör smileys). Nåja, kul recension, hur som helst. Glad att du gillar Hanteringen. Fast Lilla Stjärna är bättre.

  • Feuerzeug

    John Ajvide Lindqvist, Nu dog jag nästan. Förutsatt att en random kommentar verkligen skulle vara Herr Lindqvist själv. Vilket jag håller mig skeptisk till.

    Men det åt sido, så är jag ju zombieälskare och läser mycket zombieböcker där det går ut på att de dyker upp i början och så överlever man (kanske) till slutet och slaktar dem på vägen.

    Därför blev ju det här ganska lite zombier jämförelsevis. Jag längtade ihjäl mig efter dem medan tokarna grillade och spelade musik. Och ja, de var ”lite jobbiga”. De var jättejobbiga. Jag har nog svårt för att komma in i människor så där och så är de helt konstiga inuti.

    Tur att du tyckte recensionen var kul, även om jag var delvis negativ. Jag ska nu urskulda mig genom att snarast plocka upp Lilla stjärna, som jag fått låna av min mamma (!), men ännu inte läst.

  • Mia Hansén

    Va roligt att du fick svar på tal :) även om det är ngn som kanske bara vill skrämmas? Jag tyckte inte heller om Tjärven, den är välskriven visst, jag lyssnade till den och uppläsaren där (författaren själv) inget att klaga på, men jag fastnade aldrig i storyn, i karaktärerna. Det är tråkigt helt enkelt. Det var dock ganska roligt när de ytliga, olidliga idioterna blev slafs. Njut av Lilla Stjärna, den är underbar!

  • Swedish Zombie

    ”Tur att du tyckte recensionen var kul, även om jag var delvis negativ.” Kom igen Sara, du SÅGADE den! Hähä!

    Sist jag såg att John kommenterat något var på Illusionernas blogg. Tror det var där i alla fall.

    Intressant sågning hur som helst. Jag gillade att alla var idioter. Kanske säger det någonting om mina egna erfarenheter & människosyn?

    Uppfriskande rutet var det på min ära, Sara! Me like!

    • Feuerzeug

      Mia, inte tråkig, men människorna… gah. Lilla stjärna nästa.

      Jamen, Swedish zombie, jag säger ju att han är bäst i Sverige ändå. Det är väl positivt? :P

  • elisabeth

    åkej, detta var en sågning som heter duga. om jag blir författare nån gång så hoppas jag vid gud att du inte läser, haha! men snyggt att ta det som Ajvide lindqvist. för jag tror att det var han! och ja, visst är han otroligt bra, egentligen!

  • Feuerzeug

    elisabeth, för en inbiten Ajvide- och zombieälskare är det lite svårt att inte jämföra med det bästa både i genren och av författaren själv.

    Och ja, egentligen är han skitabra. Bara just inte lika bra här. Hoppas givetvis på en bättre zombiebok från herrn i framtiden.

Kommentera

