När jag var provläsare

En stackars person frågade efter provläsare och visste inte bättre än att låta mig vara en av dem.

Jag har hade hört talas om provläsning och ville prova i alla fall en gång. Ni kanske också har provläst? Mötte det era förväntningar?

Jag hade en viss farhåga om att det märks att en bok inte är klar för tryck. Att det t ex förekommer extra många skrivfel, att det finns missar i handlingen och onödiga element.

Det var ungefär exakt så det visade sig vara.

PhD Comics

PhD comics: "Draft dodging" - originally published 10/25/2010

Tyvärr tyckte jag inte jättemycket om boken. Jag hade hoppats på den utlovade psykologiska thrillern, men tyckte nog att det mer lutade åt deckare möter deprimerad chicklit. Lite som att man tagit Stefan Tegenfalk och låtit honom skriva om Baby Jane av Oksanen. Lite så.

Det betyder ju så klart inte att det måste vara så, dvs att boken måste vara lite halvdålig och att den inte tillhör utlovad genre. Det förstår jag. Men det hjälpte nog till att trötta ut mig något.

Å andra sidan hjälpte jag nog till att trötta ut mig själv också, för när jag provläser så gör jag det tydligen med besked.

Min teknik vid provläsandet var som följer:

  1. Jag läste på surfplatta eftersom en otryckt bok då inte behöver printas och kånkas omkring. Givetvis är det egentligen smidigare att kommentera direkt på sidorna.
  2. Jag antecknade mina kommentarer i ett pappersblock på sidan av. Mest för att slippa växla dokument, men annars går det förstås bra att ta skärmdumpar och anteckna i plattan också.
  3. Jag noterade sidnummer, skrev av aktuell mening och fyllde i den ändring eller fundering jag hade.
  4. Jag noterade även tankar som kom upp under läsningen, inkl sidnummer.  T ex vem jag trodde var mördaren.
  5. Jag noterade även tankar om personerna i boken. T ex att jag verkligen hatade en av dem.
  6. Jag förde över anteckningarna till Word och delade upp dem i kategorierna Språk och Handling. I Språk ingick stavfel och funderingar på ordval och liknande. I Handling ingick funderingar kring personer, händelser, sådant som var onödigt eller som saknades. Dvs ungefär allt som inte var direkt språkligt.

Det finns säkert bättre sätt att gå tillväga. Hur gör du?

PhD comics

PhD comics: "Red ink" - originally published 3/7/2006

Jag tog alltså mitt uppdrag på fullaste allvar, jag var riktigt kritisk och jag skrädde inte orden. En del saker var bra och då skrev jag det. Andra saker var inte alls bra och då skrev jag det. Vissa saker förstod jag inte. Det skrev jag också ner.

Min extrema ärlighet är säkert både på gott och ont. Dock tänkte jag så, att om jag ändå lägger ner tiden och även författarens tid, på att läsa boken kritiskt och ge tankar medan tid är att ändra, så är det väl högst kontraproduktivt att inte vara ärlig? Det är ju nu boken har chansen att förbättras.

Och vem är jag att sitta och leka redaktör? Mja, jag är ju läsare. Det är nog ungefär höjden av mina kvalifikationer. Dock är det ju läsare som i slutändan köper böckerna.

Å andra sidan behöver författaren knappast ta åt sig av min kritik om den inte stämmer. Kanske har jag missförstått. Kanske var det meningen att man skulle missförstå. Kanske finns det andra provläsare som gillar det jag hatar och tvärtom. Kanske…

Du som också provläst någon gång: Tyckte du det var roligt? Är du beredd att göra det igen?

I slutändan vet jag åtminstone ett par saker: Det är utmattande att provläsa. Det är jobbigt att behöva skicka superärliga kommentarer till någon. Man ska inte tacka ja till provläsning allt för lättvindigt.

 

 


5 responses to “När jag var provläsare

  • Swedish Zombie

    Där fick jag svar direkt, det var alltså ingen ny bok från Pål Eggert som jag fick för mig.
    Det verkar kul att provläsa, ungefär som att opponera på en uppsats. Jag misstänker dock att jag skulle bli skitpetig, till skillnad från när jag bara läser för nöjes skull och ibland kan vara mer positiv för att jag kanske råkar ha en bra dag =P

    • Feuerzeug

      Ja, det verkar kul och spännande, men det är precis som du säger. Man blir petig och känner sig jobbig och elak. Det är roligare att läsa bara för kul helt enkelt.

  • Charlotte

    Vilket intressant inlägg! Det är ju en konst att kunna ge feedback och kritik utan att få det att låta otrevligt. Man måste ju stå på författarens sida och vilja att boken ska bli bra.

    Jag tycker om att provläsa, men har bara gjort det i de skrivkurser jag tagit. Inte sällan känner jag det mer intressant att läsa manus från kurskamrater, än en bestseller. Det finns något mycket mer ärligt över en kämpande skrivarkamrat :)

    Om du orkar fortsätta provläsa så kan du fråga författaren vad hon vill ha respons på. Ibland är det betydligt mer givande att bara fokusera på några saker, än att försöka få med allting. Sen får man försöka se till de stora dragen. T.ex. då du skriver att du inte förstår, sånt är ju jätteviktigt. Eller att du skriver vem du tror är mördaren. Då vet författaren om hon varit för tydlig, eller om hon lyckats lura dig.

    Underbara seriestrippar, jag skrattade högt :)

  • Evalinn

    Ja, toppen inlägg! Jag har också bara provläst kurskamraters material, men tycker att det är både intressant och utvecklande för mitt eget skrivande, även om det är svårt ibland. Det är lite som på jobbet när man har utvecklingssamtal med sina medarbetare och behöver ge feedback. Viktigt att syftet är att slutresultatet ska bli så bra som möjligt…men visst, tufft om man inte gillar texten.

  • Feuerzeug

    Kul att det var intressant!

    Väldigt nyttig övning det här, även om det nog är lämpligare att öva på kortare texter.

    Någon gång kanske jag har tid att gå en skrivarkurs och öva mer på det. =)

Kommentera

