Kriget rasar vidare i Westeros

Som ni kanske redan känner till är jag numera ett stort fan av A song of ice and fire, serien som George RR Martin gett världen och som HBO gjort till tv-serie i form av Game of thrones.

Eftersom en viss annan bok var omöjlig att läsa ut tog jag med mig A storm of swords (A song of ice and fire, #3) till fjällen. Det var inte svårt alls att läsa ut den. Faktum är att jag snart läst ut den och nästa på mindre tid än jag lade på Den Andra Boken. 2000 sidor är mindre än 300.

A song of ice and fire

A song of ice and fire

A song of ice and fire handlar om de sju rikena Westeros och deras regerande familjer, som krigar, klöser och biter varandra i kamp om makt, om land och om rikedomar. De sju rikena styrs från King’s landing, från Järntronen.

När vi kom in i handlingen i A game of thrones regerade Robert Baratheon, som tagit tronen med våld från de fruktade Targaryen, som red de sista levande drakarna. Nu lever de sista överlevande Targaryen i exil på andra sidan havet där den äldre brodern gifter bort sin lillasyster mot löfte om vilda krigare, som kan vinna tillbaka Järntronen åt honom. Det går inte riktigt som han tänkt sig och det slutar med att prinsen dör och hans lillasyster, Danaerys, nu drottning av hästfolket, lyckas kläcka drakäggen hon fått som bröllopsgåva.

Inte helt oväntat kommer alltså drakarna kommer tillbaka. Med dem kommer även magin tillbaka till världen. Gamla trolldomar får ny kraft. Alkemisterna, som kämpar med att göra löpeld, lyckas plötsligt göra mycket mer än de brukar. Här och där över världen börjar tecknen visa sig och det är ännu bara början.

I A storm of swords (A song of ice and fire, #3) rasar kriget både i Westeros och i de fria städerna, där Danaerys tar med sig sina drakar och en allt större armé från stad till stad i ett blitzkrieg, för att med stor kraft kunna återta sin rättmätiga tron. Den tredje boken är actionladdad från pärm till pärm och det händer väldigt mycket och vi följer alla våra favoritkaraktärer. Martins böcker är alla uppbyggda så att varje kapitel berättas ur en persons perspektiv, som sedan växlas till nästa kapitel. Ibland ger det väldigt intressant information från olika håll om samma händelse.

Det händer som vanligt för mycket att återberätta. Läs boken istället.

Kort, andra boken:

  • Baratheon får inte sitta kvar länge på sin tron.
  • Joffrey regerar efter sin far.
  • Tyrion blir kungens Hand.
  • Robb rider ut i krig mot Joffrey.
  • Stannis Baratheon förklarar krig mot Joffrey.
  • Renly Baratheon förklarar krig mot Joffrey.
  • Arya blir tjänare.
  • Jon rider norr om muren.
  • Bran lär sig springa igen.

Kort, tredje boken:

  • Robb träffar kärleken, bryter löften och får motgångar.
  • Catelyn förtvivlar av sorg.
  • Tyrion försöker göra det rätta.
  • Jaime försöker göra det rätta.
  • Brienne försöker göra det rätta.
  • Arya försöker komma hem.
  • Sansa försöker komma hem.
  • Jon vill inte svika sig själv.
  • Bran vill lära sig flyga.
  • Joffrey får smaka på sin egen medicin.
  • Danaerys krigar.

Det går inte att förklara handlingen utan att börja avslöja detaljer, men det går inte heller att börja avslöja handlingen, för den skulle bli 800 sidor lång… Den är allt för komplicerad för att bryta ner utan att förvirra eller för att försöka förklara utan att förstöra.

I A song of ice and fire kan vem som helst dö. Vem som helst. Du vet aldrig om karaktären du gillar bäst kommer att finnas kvar nästa kapitel. Och även om personen inte dör, så kan det hända att den inte får vara med på ett tag. Du kanske bara får höra de andra personerna prata om den.

Språket är fantasytypiskt, ganska överlastat, men noga genomtänkt att bidra till stämningen och tidsåldern.

Tredje boken var så bra att jag nu redan är mitt i fjärde boken. Det gick liksom inte att göra annat än att läsa en till på en gång. För att vara böcker på 1000 s/st är det inte dåligt, inte dåligt alls.

LÄS.

Nu har jag alltså redan lite panik eftersom sjätte boken inte kommit ut ännu och ingen vet när den kommer. Måste nog vänta med femte tills det finns släppdatum på sexan, annars dör jag kanske. Drömmer mardrömmar om att Martin blir sjuk och inte kan avsluta serien. Taiträtaiträ!

A song of ice and fire:

  • A Game of Thrones(1996)
  • A Clash of Kings
  • A Storm of Swords (2000)
    • Part 1 Steel and Snow
    • Part 2 Blood and Gold
  • A Feast for Crows (2005)
  • A Dance with Dragons (July 12, 2011)
  • The Winds of Winter (ej utkommen)
  • A Dream of Spring (ej utkommen)

6 responses to “Kriget rasar vidare i Westeros

  • Swedish Zombie

    Jag gillar dina sammanfattningar i punktform. Skönt att få en överblick så där, utan att behöva läsa klumpedunserna själv.

    OM han skulle dö, bara Om, så skulle det ärligt talat vara ganska… småroligt faktiskt. Tänk vad många snopna läsare han skulle lämna efter sig.

  • Ela

    Näe Swedish Zombie, det vore inte roligt alls. Faktiskt.

    :-)

  • Emilie

    Efter att fått skäll från dig här i kommentarerna för att jag läste recensionen av tvåan utan att ha läst ettan, så är jag nu precis som du mitt i bok fyra. Men det blev lite väl intensivt att sträckläsa typ 3000 sidor fantasy… jag storknade… nu har jag inte orkat läst den sedan före jul. Tycker att fyran känns aningen segare än de tidigare (kanske är det jag som är lite sliten), och deppigare :( Men nu blev jag trots allt lite sugen på att plocka upp den igen, tack för det!

  • bokstävlarna

    Fyran ÄR segare. Den klart sämsta boken i hela serien. Jag surar fortfarande för att de flesta av mina favoritkaraktärer inte ens var med i den …. Men håll ut, det blir bättre i nästa del!

    • Feuerzeug

      Ni verkar rörande överens om fyran. Just nu är den inte alls seg dock, om än i ett helt annat tempo än de andra.

      puh

      Zombie, gör dem ju precis för dig av den orsaken. ;)

  • Emilie

    Okej, jag förtröstar och fortsätter läsa. När jag säger seg så känner jag mest att det är handlingen i sig snarare än tempot, det är nästan som att den går på knäna lite (inte att det är dåligt skrivet utan känslan jag får av hopplöshet eller uppgivenhet). Har googlat lite om det här med fjärde och femte boken och hur det kommer sig att han gjorde som han gjorde (delade upp handlingen så). Hmm, det känns som ett ovanligt grepp.

Kommentera

