Ser fram emot i vår

En del har jag redan nämnt, men dessa böcker står iaf på min bevakningslista på Adlibris och måste köpas så fort de kommer:

Distrust that particular flavor av William Gibson, 201201

Har faktiskt redan kommit. Det är en samling artiklar och texter av Gibson, mest från tidningar, men även opublicerat material.

Jag är lite sugen, men är osäker på om det bara blir en kompletteringsbok i hyllan eller om jag verkligen vill läsa den. Kanske får hitta ett ex i butik och kolla lite. Förhoppningsvis kommer det dock en äkta Gibsonroman inom kort. Eller så har han bara städat skrivbordet.

Birthdays for the dead av Stuart MacBride, 201201

HERREGUD DET ÄR JU NU NÄR SOM HELST! o.O Hade ingen aning och nu dör jag nästan. Jag ääälskar Stuart MacBride. Ja, älskar älskar… Älskar!

Dock… oj… det är en ny huvudperson! Förhoppningsvis bara nyttigt för MacBride att byta lite. Hans föregående två huvudkaraktärer var ju lite spöklikt lika varandra om ändå inte alls så lika ändå.

”Detective Constable Ash Henderson has a dark secret! Five years ago his daughter, Rebecca, went missing on the eve of her thirteenth birthday. A year later the first card arrived: homemade, with a Polaroid picture stuck to the front — Rebecca, strapped to a chair, gagged and terrified. Every year another card: each one worse than the last. […] Ash hasn’t told anyone about Rebecca’s birthday cards — they all think she’s just run away from home — because if anyone finds out, he’ll be taken off the investigation. And he’s sacrificed too much to give up before his daughter’s killer gets what he deserves!”

Ehum. Alltså… Ja! Det låter jättebra, ju. Lite Mo Hayder så där. In the olden days-Mo dårå, inte den här senare blöd-Mo.

Måste terrorisera Adlibris på Twitter tills de ger mig ett datum (Enligt Goodreads 5 januari, så isf kanske jag redan har beställt den, as you read.)

Apropå detta har Stuart MacBride visst även gett ut ett antal små julböcker fulla av noveller i december. Det missade jag då, men jag får väl köpa dem under året och ha till nästa jul. Inte dumt alls med juldeckare ju. Speciellt inte i lagomt format.

Broken Harbour av Tana French, 201206

Tana French är ju allas vår älskling och jag har skrivit om handlingen tidigare. Den här boken skulle enligt tidigare uppgift komma i augusti 2011, därefter i mars 2012, men verkar nu uppskjuten till juni på Adlibris.

Gone Girl av Gillian Flynn, 201206

Åh, jag tyckte om Sharp objects och Dark places. Nästa kommer säkert vara minst lika bra.

”Gone girl is the story of an affluent young couple with a seemingly perfect life. She’s a beautiful housewife, he’s a successful financial consultant. Early on the morning of their third wedding anniversary, Charlie walks downstairs to discover his wife missing, the front door ajar […] But no Amy. As the day goes on and the police arrive to investigate the scene, Charlie considers Amy a missing person and is terrified for her life. […] But the police see the scene a different way. They see it as a stage. Perhaps a cover up. The panicked husband as their prime suspect. […] What Charlie doesn’t tell them is that everything in his and Amy’s life was not as perfect as it seems…”

A feast of ice and fire, av Sariann Lehrer, Chelsea Monroe-Cassel och George RR Martin, 201207

Detta är inte mindre än en kokbok baserad på rätterna i A song of ice and fire.

Jag är kanske inte den mest kokbokiga av boknördar direkt, men den här ska jag ha. SKA HA.

Och självklart, om den kommer i år, Winds of winter av George RR Martin

Vad ser du fram emot under året?


4 responses to “Ser fram emot i vår

  • åka

    2312 av Kim Stanley Robinson. Framför allt den, faktiskt. Sen finns det en massa saker jag är nyfiken på, även om de inte är några säkra kort.

  • Pixie

    Förutom ett par nämnda (French, Flynn) så The Twelve, Justin Cronin, OMG!

  • Maria

    ”Och självklart, om den kommer i år, Winds of winter av George RR Martin”

    Känns inte så troligt. ;)

  • Feuerzeug

    åka, Den var ny för mig. Får kolla upp.

    Pixie, aaaah. Cronin har jag hemma, dvs The passage, men se där.. redan en tredje (?) bok.

    Maria, DET ÄR VISST DET TROLIGT. Joooooooo.

    Och förresten har jag glömt att nämna Eld av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Den ser jag jättemycket fram emot också.

Kommentera

